Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Som-studie: Personlighet påverkar valet av bilmärke

Något bilmärke ska väljas, förr eller senare. Vad slutar det med? Och varför blev det som det blev?
Något bilmärke ska väljas, förr eller senare. Vad slutar det med? Och varför blev det som det blev? Foto: Remy de la Mauviniere / AP

Du kanske inte håller med, men en undersökning utförd av Som-institutet visar att ditt val av bil säger en del om din personlighet. Och det finns skillnader mellan vilka bilmärken svenska män respektive svenska kvinnor föredrar.

I undersökningen som tagits fram har man utgått från den så kallade femfaktormodellen, ibland kallad ”the big five”. De faktorer det handlar om är personens grad av utåtriktning, emotionell instabilitet, välvilja, målinriktning och öppenhet.

Studien, kallad ”Bilmärke, genus och personlighet”, inkluderar enbart bilmärke och inte andra dimensioner, som exempelvis modell, årsmodell eller färg. Den enkätfråga som ställts är vilket bilmärke som personen/hushållet äger.

Vad gäller genus så visar det sig i undersökningen, som bygger på data insamlade under perioden 2009–2012, att kvinnor är överrepresenterade som ägare av bilmärkena Peugeot och Toyota, medan män är överrepresenterade bland bilmärkena BMW och Volvo.

Utåtriktade personer väljer Peugeot i högre grad än övriga. Män som är mycket utåtriktade är överrepresenterade bland dem som äger Saab.

Inåtvända äger Volvo och Opel i större utsträckning än andra. Det är framför allt inåtvända kvinnor som väljer Opel medan inåtvända män gärna kör Volvo.

Emotionellt instabila personer äger Peugeot och Skoda i högre utsträckning än övriga. Män som är emotionellt stabila äger Nissan i större grad än andra.

Det är statistiskt säkerställt att BMW och Volvo är vanligare hos ensamstående män än hos ensamstående kvinnor. Det kan samtidigt konstateras att det är statistiskt säkerställt att Peugeot och Toyota är vanligare hos ensamstående kvinnor än hos ensamstående män.

Som utgångspunkt för framtida forskning på området säger studiens författare John Magnus Roos att man bör separera mellan män och kvinnor när personlighetens betydelse för bilvalet ska analyseras, eftersom personlighetens effekter på märkesval ofta skiljer sig åt mellan män och kvinnor. Roos skriver: ”Därmed stöder denna studie tidigare forskning som funnit att genus är en viktig aspekt att inkludera då bilen studeras som konsumtionsobjekt.”

 

Som-institutet (Samhälle, Opinion, Medier) är en undersökningsorganisation vid Göteborgs universitet. Sedan 1986 har institutet arbetat tillsammans med forskare inom en rad olika forskningsfält för att belysa opinioner och för att förstå svensk samhällsutveckling.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.