Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Ekonomi

Stå upp på jobbet - rädda hälsan

De som sitter mer än sju timmar per arbetsdag löper en ökad risk att dö i förtid med 5 procent per timma däröver, konstaterar forskarna.
De som sitter mer än sju timmar per arbetsdag löper en ökad risk att dö i förtid med 5 procent per timma däröver, konstaterar forskarna. Foto: Ammentorp Photography / Alamy

Res dig upp från kontorsstolen! Enligt en ny studie ska vi stå upp vid skrivbordet minst två timmar varje arbetsdag. Det kan minska risken att drabbas av cancer, hjärtattack och en förtida död. Personliga larm och stopp för mejl är några metoder som kan få fart på oss.

På uppdrag av brittiska folkhälsomyndigheten har en grupp internationella forskare för första gången tagit fram riktlinjer för låg fysisk aktivitet på jobbet. Resultatet: Forskarna uppmanar till en revolution på kontoren – för hälsans skull. Det handlar om att vi helt enkelt måste röra på oss mer när vi är på jobbet.

– Vi har dragit helt fel slutsatser om att sittande är det optimala sättet för kontorsarbete. I stället behöver vi en miljö där människor känner sig friare och kan utföra jobbet vid skrivbordet stående, säger Gavin Bradley, en av forskarna, till The Guardian.

Att vi rör oss för lite är välkänt och ett ökande folkhälsoproblem, inte minst på arbetsplatsen, och utgör den främsta orsaken att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och vissa cancerformer. De som sitter mer än sju timmar per arbetsdag löper en ökad risk att dö i förtid med 5 procent per timma däröver, konstaterar forskarna.

Enligt den brittiska studien, som har publicerats på British Journal of Sports Medicin, ska kontorsanställda ställa sig upp, eller ta en kortare promenad, under sammanlagt minst två timmar eller helst fyra timmar per arbetsdag. Att flytta toaletter längre bort, spärra vissa mejl som bara skulle kunna levereras för hand och att sätta larm på anställda eller datorer, är några förslag som kan få oss mer aktiva.

Riktlinjerna om två timmars fysisk aktivitet per arbetsdag borde införas även i Sverige, anser Elin Ekblom Bak forskare vid Gymnastik- och idrottshögskolan i Stockholm, som undersöker just hur stillasittande påverkar oss svenskar, skriver Vetenskapsradion.

Färska undersökningar visar att medelålders svenskar tillbringar drygt 60 procent av sin vakna tid helt stillasittande.

– Kommer det sådana här riktlinjer så finns det i alla fall en möjlighet att trycka på arbetsgivare att skapa en hälsosammare miljö för deras anställda, säger hon till radion.

Bästa tipset för att öka sin rörlighet är variation: sitta lite, stå lite, röra lite på sig, enligt Elin Ekblom Bak.