Ekonomi

Stark bilförsäljning 2014

Volvo V70, 2012 års modell.
Volvo V70, 2012 års modell. Foto: Lasse Swärd

Bilåret 2014 blev det sjunde bästa genom tiderna. Volvo V70 försvarade sin position som Sveriges populäraste bil medan Volkswagen Golf med ny modellgeneration gjorde ett ryck i topplistan. Nästa år väntas en fortsatt stark bilmarknad. Det visar statistik och prognos från Bil Sweden.

I fjol rullade det ut 304.000 nya personbilar. Det var 13 procent fler än 2013. Av dessa var över 53.000 miljöbilar (17,5 procent). För 2015 väntas hela nybilsmarknaden uppgå till 290.000 nya bilar. Det är en prognos om en fortsatt stark nybilsmarknad i Sverige.

Den starka konjunkturindikatorn, försäljningen av nya lätta lastbilar (under 3,5 tons totalvikt), gjorde ett mycket fint 2014. Det tredje bästa försäljningsåret genom tiderna sedan det under fjolåret rullat ut 42.000 nya lätta lastbilar. Prognosen för 2015 lyder på nästan lika många: 41.000.

Försäljningen av tunga lastbilar (över 16 tons totaltvikt) växte under fjolåret med drygt 8 procent till över 4.300. Volvo och Scania dominerar fortfarande marknaden med 44 respektive 39 procents marknadsandelar.

Nyregistreringen av tunga bussar (över 10 tons totalvikt) noterade en ökning med nästan 6 procent till närmare 1.100.

Den översta toppen av svensk nybilsförsäljning under 2014 dominerades av två bilmärken: Volvo och Volkswagen. Här är topp fem med kommentarer.

1. Volvo V70 – 23.624 (20.290 år 2013) Starkt att hålla upp försäljningen av den ständiga listettan trots att modellen är till åren.
2. Volkswagen Golf - 16.857 (11.238) Ny modellgeneration ger skjuts.
3. Volvo S60/V60 – 14.444 (14.194) Bra försäljningsorganisation gör sitt jobb.
4. Volkswagen Passat – 13.417 (14.331) Sista modellåret för denna generation av Passat imponerar.
5. Volvo XC60 – 11.790 (8.598). Sveriges populäraste suv övertygar. Bra ryck!