Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ekonomi

Starkt resultat för Dagens Nyheter

Gunilla Herlitz, vd för Dagens Nyheter och chef för affärsområdet Bonnier News, och DN:s chefredaktör Peter Wolodarski.
Gunilla Herlitz, vd för Dagens Nyheter och chef för affärsområdet Bonnier News, och DN:s chefredaktör Peter Wolodarski. Foto: Nicklas Thegerström

Dagens Nyheter gör ännu ett starkt resultat med en vinst på 122 miljoner kronor. Det sker trots att tidningen gjort omfattande framtidsinvesteringar under 2015.

För sjätte året i rad gör DN en god vinst, klart över prognosen som var satt till 108 miljoner kronor och med en vinstmarginal på 8 procent. Vinsten är 51 miljoner lägre än under 2014, men under 2015 har DN ökat de digitala investeringarna med 50 miljoner kronor och haft strukturkostnader på 34 miljoner. Annonsmarknaden har samtidigt varit hårt pressad av den fortsatta digitaliseringen av mediebranschen. Det gör sammantaget resultatet för 2015 till ett av de starkaste de senaste två decennierna.

– Det ger oss en unik position i en annars krisande bransch. Vi har redan gjort stora investeringar i framtiden och det goda resultatet skapar en möjlighet att satsa ännu mer framåt, såväl på kvalitet och innehåll som på vår digitala utveckling, säger Gunilla Herlitz, vd för Dagens Nyheter och chef för affärsområdet Bonnier News.

Precis som för övriga tidningar i branschen är annonstappet för papperstidningen stort. Men läsarintäkterna ökar kraftigt, inte minst på den digitala sidan där DN växer med flera tusen nya prenumeranter varje månad. Januari 2016 var DN:s bästa månad på prenumerationssidan sedan 2004.

– Det finns en stor efterfrågan i Sverige på kvalitetsjournalistik. Vi ska göra vårt bästa för att tillmötesgå den. Nu har vi precis öppnat en redaktion i Moskva och inrättat en tjänst som medicinreporter. Vi har på senare år målmedvetet rekryterat flera av Sveriges främsta journalister. Satsningar på kvalitet är DN:s väg framåt, säger chefredaktör Peter Wolodarski.

– Att tidningen går bra ekonomiskt ger oss ett väldigt viktigt handlingsutrymme.

Samtidigt fortgår investeringarna på den digitala sidan. En helt ny sajt håller på att rullas ut där fokus är på prestanda och personlig anpassning. DN:s digitala erbjudande innehåller redan en rad extratjänster som möjlighet att söka i det 150-åriga arkivet, e-böcker och digitala korsord. Ett antal nya så kallade premiumtjänster är på gång.

– Papperstidningen fortsätter att vara mycket viktig för oss. Men samtidigt måste investeringarna i vår digitala framtid fortsätta med full kraft. Våra prenumeranter ska kunna tillgodogöra sig DN:s kvalitetsinnehåll med den modernaste paketeringen, de bästa tjänsterna och den högsta prestandan, säger Gunilla Herlitz.

Läs mer: Dagens Nyheter kan bli Årets redaktion

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.