Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Staten rycker 1,7 miljarder extra av SJ

Foto: JONAS EKSTRÖMER

Staten vill ta nästan två miljarder kronor i vinstutdelning från SJ i år. Rekordutdelningen ska ske samtidigt som SJ bestämt sig för att lägga ner stora delar av nattågstrafiken till Jämtland. Men miljöminister Åsa Romson (MP) hävdar att ärendet fortfarande bereds.

Statliga SJ:s styrelse har kallat till en extra bolagsstämma den 25 september. Det enda motivet är att plocka ytterligare 1,7 miljarder kronor i utdelning från bolaget. Vid den ordinarie stämman i april delade SJ ut cirka 230 miljoner till ägaren staten.

Per Åsling (C), ordförande i skatteutskottet, är kritisk till staten nu bestämt sig för att plocka ut den extra utdelning då det sker samtidigt som SJ inte får nattågstrafiken till Jämtland att gå ihop ekonomiskt.

– Det är inget annat än hyckleri. Var det bara tomma ord när miljöpartiets Åsa Romson talade om att satsa på järnvägen, säger han.

Per Åsling pekar bland annat på att Åsa Romson redan varit kritisk när den tidigare Alliansregeringen tagit vinster från SJ i stället för att stärka tågtrafiken i samband med att SJ lade fram ett omfattande sparpaket i början av 2014.

Som DN berättat har statens stora kassakor, Vattenfall, LKAB och Riksbanken börjat sina och kraftigt dragit ner på utdelningarna till ägaren, staten.

Bland annat har aktieutdelningen från Vattenfall uteblivit i två år. För att kompensera detta och övriga bortfall försöker regeringen nu hitta andra utdelningsalternativ i sin bolagsportfölj. Senaste var det Specialfastigheter som fick lätta på sin kassakista och dela ut 2,5 miljarder kronor.

Enligt SJ-styrelsens motivering till den extra aktieutdelningen medför SJ:s verksamhet och omfattning inte större risker än vad som förekommer inom branschen. ”Styrelsens bedömning av bolagets och koncernens ekonomiska ställning innebär att extrautdelningen är försvarlig”, heter det i kallelsen till stämman.

Som DN rapporterat tidigare så planerar SJ att kraftigt minska nattågtrafiken till Jämtland nästa år. Trafiken ska enligt planera minskas med 75 procent. Turistnäring i Jämtland/Härjedalen har reagerat starkt på beskedet och ska uppvakta SJ, Trafikverket och Regeringen i frågan.

Enligt SJ har nattågen till Jämtland gått med stora underskott i flera år. Karin Svensson Smith, miljöpartist och ordförande i riksdagens trafikutskott anser att det är fel att plocka SJ på pengar när bolaget står inför upprustningar och investeringar i miljardklassen.

– Visst är det rimligt med att ha ett avkastningskrav på SJ, men pengarna borde i stället fonderas och bland annat användas till bolagets framtida köp av höghastighetståg, anser hon.

SJ:s styrelse hävdar dock att den nu föreslagna utdelningen inte kommer att påverka bolagets förmåga att fullgöra sina förpliktelser på kort och lång sikt eller att göra nödvändiga investeringar.

Per Åsling anser däremot att den dränering som den extraordinära aktieutdelningen skapar problem för SJ att köra tågen.

– Nu utnyttjar staten SJ som en kassako och det är landsorten som drabbas, säger han.

SJ:s styrelseordförande Jan Sundling understryker att beslutet om en extrautdelning är resultatet av en översyn av avkastningsmålen för SJ.

– Den översynen har pågått i SJ och en rad andra statliga bolag under ett par år och det är det vi nu ser resultatet av, säger han.

SJ:s balanserade vinstmedel anges till 4,2 miljarder kronor varav 1,7 miljarder kronor nu går till statskassan. Statens finansiella mål för SJ AB har satts till en avkastning på det så kallade operativa kapitalet på minst 7 procent. Dessutom ska utdelningen långsiktigt uppgå till mellan 30 och 50 procent av vinsten efter skatt.

Enligt klimat- och miljöminister Åsa Romson bereds ärendet fortfarande i regeringskansliet.

– Det finns det företagsekonomiska argument för att kapital skulle flyttas ut ur bolaget. För mig och Miljöpartiet är det viktiga att SJ ska klara sina framtida investeringar och att förbättra tågtrafiken, säger hon.

Vad säger du om en utdelning på närmare två miljarder kronor?

– Ärendet bereds just nu i regeringskansliet på näringsdepartementet under Mikael Damberg ef tersom det handlar om en ägardialog med ett statligt bolag.

Fakta. Läs mer om SJ och statliga bolag

Tre av fyra nattåg bort när SJ drar i bromsen. Större delen av nattågstrafiken till Jämtland försvinner nästa år. Tågen visar inte tillräckligt god lönsamhet, menar SJ.

SJ:s sparpaket hotar att slå ut nattågstrafiken. Stora delar av nattågstrafiken hotas av nedläggning när SJ ser över lönsamheten på varje enskild linje. 

De statliga kassakorna sinar. Tre statliga kassakor har de senaste tio åren tillsammans levererat in nära 135 miljarder kronor till statskassan i aktieutdelningar. Nu har finansministerns största kassako, Vattenfall, sinat helt. Samtidigt svettas LKAB med pressade malmpriser och Riksbanken har fastnat i räntefällan.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.