Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Ekonomi

Stockholm kan få världens första spårtaxi

Stockholm kan bli först i världen med väl utbyggd spårtaxi. Det vill förtaget Skycab som i dagarna lämnar in en ansökan till Vinnova om finansiellt stöd.

– Spårtaxi är ett helt nytt fenomen som inte finns utbyggt i världen, vårt projekt kan bli det första i stor skala, säger Skycabs grundare Åke Åredal.

Området mellan Märsta och Arlanda är det som Skycab siktat in sig på sin spårtaxi, ett spårbundet komplement till bussar och tåg. Resenären åker själv eller i sällskap om upp till fyra personer i en egen vagn, och bestämmer med knappval vilken avstigningsplats den vill åka till.

– Vi tar bort chauffören, vi tar bort tidtabellen och vi tar bort avgasröret, säger Åredal.

Projektet i Märsta-Arlanda planeras till 30 kilometer spår med 37 avstigningsplatser och 442 vagnar. Vagnarna går i mellan 50 och 70 kilometer i timmen och ska enligt Skycab halvera restiderna jämfört med de transportmedel som finns tillgängliga i dag, framförallt för att spårtaxin inte gör stopp på mellanliggande stationer.

Dock saknas finansiering i dagsläget. Spårtaxin i Märsta-Arlanda beräknas kosta minst 1,5 miljarder kronor.

– Finansieringen är ett pussel som ska läggas och som pågår för fullt, säger Åredal.

En av pusselbitarna kan vara statliga Vinnova, som just nu utlyser programmet "Utmaningsdriven innovation", där sökande i detta steg kan få upp till 20 miljoner kronor för utveckling och integration. Vinnova väljer sedan ett fåtal projekt som får betydligt mer pengar.

Finansieringen har varit ett problem som förföljt Skycab. Från början var spårtaxin del i ett utvecklingsprojekt inom nu nedlagda Banverket. Då byggdes bland annat en testbana i Hofors, innan Banverket och Hofors kommun drog sig ur 2009.

– Det krävdes mycket pengar för att realisera projektet, och det hade inte Skycab. Vi såg att det tog för lång tid utan att något hände, det blev en pappersprodukt, säger Nils Lindqvist, näringslivschef i Hofors kommun.

Redan under testerna i Hofors fanns Arlanda-Märsta med i tankarna. Nils Lindqvist berättar att man tog fram en vision för hur en station i Märsta skulle kunna se ut, samt byggde en spårtaxivagn – i trä.

– Det såg ut som en gammal diligens och den kördes på spånskivegolv. Det var framförallt funktionen man ville få fram och vi hann testa en hel del innan projektet lades ner, säger Nils Lindqvist.

Skycab tänker sig att spårtaxin i Märsta-Arlanda ska ingå i den befintliga kollektivtrafiken i Stockholmslän, och kunna nyttjas med ett SL-kort. SL öppnar försiktigt för någon typ av samarbete.

– Vi har sagt att SL kan finnas med som samarbetspartner och bistå med underlag, och är öppna för att vara med i utveckling av projektet i framtiden, säger SL:s informatör Jesper Petterson.

Inte bara Märsta-Arlanda kan vara aktuellt för spårtaxi. Skycab har även gjort en studie för spårtaxi i Stockholms universitetsområde – mellan Frescati, KTH och Karolinska institutet – och i Uppsala har företaget Vectus satt upp en provbana för spårbilar.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.