Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Stor granskning av äldreomsorgen inleds i höst

Arbetsmiljöverket ska granska arbetsförhållande på svenska äldreboenden. Arkivbild.
Arbetsmiljöverket ska granska arbetsförhållande på svenska äldreboenden. Arkivbild. Other: Gorm Kallestad

Arbetsmiljöverket drar nu igång en omfattande granskning av äldreomsorgen. De närmsta tre åren dammsugs ett åttiotal kommuner och privata vårdföretag på belastningsrisker, stress, riskabelt tempo, hot och kränkningar. Målet är en bättre arbetsmiljö med tillräckliga resurser.

Myndighetens inspektörer besöker över 450 arbetsplatser hos 80 huvudmän över hela landet i år. De kollar risker och sjuk- och olyckstal, och tar reda på vilka reella möjligheter de anställda har att påverka sin arbetssituation.

I höst besöks ett fyrtiotal kommuner, däribland Upplands-Bro, Strängnäs och Katrineholm.

Fackförbundet Kommunal, vars halva miljon medlemmar till stor del arbetar i äldreomsorgen, vittnar om krav som inte står i proportion till resurserna, bristande personalinflytande, ständiga schemabyten och otillräcklig återhämtning. Många biträden och undersköterskor i hemtjänst och särskilda boenden bär, enligt facket, på en ständig gnagande känsla av otillräcklighet, som vittnar om en omsorg som inte alltid blir den bästa tänkbara.

Kommunal har länge efterlyst bättre balans mellan krav och resurser, med bemanning utifrån behoven, jämn arbetsbelastning, heltidstjänster och sammanhållna arbetsdagar. I dag arbetar många deltidsanställda bara morgon och kväll då jobbet är som tyngst.

Fackförbundets ledning välkomnar Arbetsmiljöverkets granskning:

– Vår egen medlemsundersökning visar att 7 av 10 undersköterskor i Kommunal tycker att bemanningen i äldreomsorgen är för låg. Nu krävs en rejäl översyn, och att arbetsgivarna tar sitt ansvar för bättre villkor, säger Maja Fjaestad, samhällspolitisk chef.

Även statistiken talar sitt tydliga språk. Arbetsskadeanmälningarna fortsätter öka på området. Bakom ligger olyckor kring tunga lyft, förslitningsskador, personal- och tidsbrist, som för med sig stress och hög psykisk belastning. Men här finns även våldsrelaterade orsaker. Anmälningar om hot och våld är vanligare inom omsorgen än i övriga arbetslivet. Ofta handlar det om våld från brukare, många av dem dementa, och ibland även från anhöriga.

2012-2016 låg stress på grund av hög arbetsbelastning, ohälsosamma arbetstider eller mobbning bakom nära sex av tio anmälda arbetsskador.

Britt-Marie Henriksson, huvudansvarig för Arbetsmiljöverkets insats, konstaterar att kommunerna och omsorgsföretagen måste reflektera mer över om de ger sin personal goda förutsättningar.

– När till exempel femton hemtjänstanställda på morgonen förväntas ägna sig åt dokumentation men det bara finns fem datorer skapar det förstås extra stress, säger hon.

Att hitta och förebygga riskerna kräver strukturerade möten, där personalen kan utbyta erfarenheter och få stöd från arbetsgivaren.

– På ett boende beskrev en anställd att hon alltid blev nypt och dragen i håret av en brukare. När en arbetskamrat fick höra det berättade hon att hon själv alltid närmade sig personen från andra hållet, och såg till att alltid ha håret uppsatt. Då gick det mycket bättre, exemplifierar insatsledaren.

Tillbudsrapporteringen måste fungera bättre.

– Det är viktigt att synliggöra i vilka konkreta situationer problemen kan inträffa, och att personalen behöver tid. Stress skapar en oro också hos brukaren.

Fortfarande handlar förstås mycket om belastningsergonomi.

– Vad är det som gör att man inte använder ett hjälpmedel vid förflyttning, som liftar, rullatorer eller bockar? Tar man på sig stödstrumpor? Använder man redskap för att undvika belastningsskador på handleder? Allt sådant ska vi titta på.

Fakta.

80 huvudmän - kommuner och omsorgsföretag - och 455 arbetsplatser granskas med början i höst.

Syftet är att synliggöra riskerna och säkra en struktur för arbetsmiljöarbetet som ger arbetstagarna delaktighet och ser till att cheferna känner till riskerna, ger medarbetarna rätt förutsättningar och hjälper dem att prioritera.

Granskningen omfattar bland annat organisatoriska och sociala aspekter på arbetsmiljö, som arbetsbelastning och stress, kränkningar, mobbning och arbetstidens förläggning.

Granskningen är ett regeringsuppdrag och pågår fram till 2019.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.