Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ekonomi

Stor hotellsatsning vid Brunkebergstorg

Den rekordstora hotellsatsningen fortsätter vid Brunkebergstorg. Det står nu klart att det nya hotellkonceptet Hobo ska flytta in.

– Vi ska bli en central punkt i området för kreativitet och medskapande, säger Mattias Stengl, vd för Hobo.

Hobo är tänkt att kunna erbjuda 200 rum och en svit i centrala Stockholm. Hotellet på Norrmalm drivs av Petter Stordalens hotellgrupp Nordic Hotels & Resorts.

Hotellkoncernen har tidigare fått i uppdrag av AMF, som själva gör en satsning vid Brunkebergstorg, att ta fram två hotell i området. Sen tidigare har ”livsstilshotellet” At Six utannonserats som det ena hotellet, och nu blir Hobo det andra. Byggandet av de båda hotellen ska vara i full gång, och förväntas stå klart mars 2017. Hela hotellsatsningen har beskrivits som den största i Stockholms historia av både AMF och hotellets vd Mattias Stengl.

– Hobo blir en del i hela förvandlingen. Brunkebergstorg ska verkligen komma till liv igen, säger Mattias Stengl.

Hotelletkonceptet ska enligt Mattias Stengl kännetecknas av ett nära samarbete med flera externa aktörer. Detta i form av bland annat exklusiva samarbeten med tyska designstudion Studio Aisslinger och svenska elektronikföretaget Teenage Engineering.

– Vi har vänt på tänket för hur man bygger hotell. Både välkända och nya kreatörer är med och skapar hotellet, säger han.

Mattias Stengl, återvänder till Sverige efter en tid i Norge. Där blev han landets yngsta hotelldirektör vid 23 års ålder.

– Det känns jättekul att vara tillbaka till Sverige. Speciellt nu när jag har fått ett drömuppdrag som detta, säger han.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.