Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ekonomi

Storföretagen som används av terroristgrupper

Foto: AP-Nokia

Nokia 105 beskrivs som en lätthanterlig och billig mobil med lång batteritid. Det är även den telefonmodell som Islamiska staten använder sig mest av vid detonering av bomber. För Nokia innebär det ”fruktansvärd” pr att synas med terroristerna, konstaterar varumärkesstrategen Hans Lewin. 

En rapport av Conflict Armament Research spårar komponenterna IS använder sig av i krigföring. Där nämns exempelvis hur de använder sig av vardagliga saker i sitt byggande av bomber. Vid efterforskning av 700 delar från IS:s bomber har man upptäckt att alla ska ha köpts på lagligt vis.

Mobilmodellen Nokia 105, typ RM-908, har visat sig vara den telefon som IS oftast använder sig av för att detonera bomber. Jonah Leff, ansvarig för Conflict Armament Researchs undersökning, säger till NBC News att det finnas flera anledningar till varför IS så ofta använder sig av samma typ av telefon.

– Vi har sett i samband med andra komponenter att det finns en begränsat antal som lär ISIS-krigare hur de ska använda dessa saker till att göra bomber. De här personerna har därför strömlinjeformat industrin för skapandet av bomber med just dessa telefoner, säger han.

Det har tidigare rapporterats om hur terrorgrupper använder sig av specifika märken och modeller vid olika användningsområden. Toyota har fått utstå kritik för att IS använder sig av deras bilar i stor utsträckning. Amerikanska antiterroriststyrkor frågade ut Toyota under oktober 2015 varför deras bilar användes i så stor utsträckning av IS.

Klockmodellen Casio's F-91W har förknippats med terroristgruppen Al Qaida. Budgetmodellen har även den förekommit ofta vid detonering av bomber. Filer från Guantánamo Bay, som Guardian tagit del av, beskriver Casio's F-91W som ett ”tecken för al Qaida” i utpekningen av misstänkta terrorister. Det finns även bilder som visar hur den döde terroristledaren Usama bin Ladin bar en Casio's F-91W.

Det är absolut inte givande att förknippas med terroristgrupper för dessa företag, enligt varumärkesstrategen Hans Lewin. Han slår även hål på det välkända uttrycket ”all publicitet är bra publicitet”.

– All publicitet är ej av godo. Något så fruktansvärt som IS vill inget företag bli förknippat med, säger han till DN.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.