Ekonomi

Stormarknad får vika när vi ställer bilen

Livsmedelskedjorna satsar på mellanstora butiker i växande städer, efter flera år då köpladorna vuxit runt städerna – nu vill kunderna slippa köra bil till matbutiken. Men om priserna påverkas är osäkert.

I år öppnar de stora livsmedelskedjorna flera nya mellanstora butiker och ombildar andra butiker för att passa kundernas nya krav bättre. Trenden är tydlig – stormarknaderna utanför städerna kommer att krympa.

– I det samhället vi lever i nu med tidsbrist och större miljötänkande måste dagligvarubutiken komma närmare människorna där de bor och arbetar, och inte bygga stormarknader där man måste ha tillgång till bil, säger Coops etableringsansvariga Peter Ekström.

När storstadsregionerna växer påverkar det också livsmedels­jättarnas strategier. Nu letar kedjorna lämpliga lägen där kommunerna bygger bostäder och framtida reseknutpunkter kommer att ligga.

– Vi måste komma närmare marknaden och då är det viktigt hur kommunikationerna fungerar, säger Peter Ekström.

Han pekar på två faktorer som avgör hur kunderna väljer var de handlar sin mat – tid och tillgänglighet.

– Jag ser problem med att hitta butikslägen i främst Stockholm men också Göteborg och Malmö. Kommer du innanför tullarna i Stockholm är det svårt att hitta butiker där du kan göra dina storinköp, säger Ekström.

Han ser ett växande behov av att träffa kommunerna tidigare när nya bostadsområden ska byggas.

– I dag kommer vi in när ett område ska ställas ut, och det är oftast försent. Vi vill vara med i ett tidigare skede, säger han.

Peter Ekström tar Hammarby sjöstad i Stockholm som exempel.

– Det är feltänkt från början. Idyllen fungerar kanske på papperet med små butiker, men verkligheten ser annorlunda ut, säger han.

Axfood, som bland annat har butikerna Willys och Hemköp, bekräftar bilden. Färre kunder tar bilen när de åker och handlar mat.

– Många vill slippa att köra och det är en stark trend. Med tanke på hur Stockholm växer vill fler gå, cykla eller åka kommunalt till butiken, säger Axfoods informationschef Ingmar Kroon.

Trenden är likadan internationellt. Peter Ekström, etableringsansvarig på Coop, berättar att den brittiska livsmedelskedjan Tesco inte längre fokuserar på de största butikerna. Matilda Orth, forskare vid Institutet för näringslivsforskning nämner den amerikanska detaljhandels­jätten Walmart.

– De har arbetat med mindre butikskoncept som Walmart Neighborhood Market eller Walmart Express och Sverige följer den trenden, säger hon.

Etableringsdirektören på Ica, Jan Oldebring, säger att matpriserna inte påverkas av den nya mellanstora butikerna.

– Det kan man inte sätta i relation till etableringarna. Livsmedelspriset är en egen fråga. Förr var priset i en jourbutik högre än i en större butik, nu har prisskillnaderna nästan jämnats ut. Är priset för högt väljer kunden en annan butik, säger han.

I vissa fall kan priserna sänkas när en ny matbutik etablerar sig i ett område.

– Det beror på vilken typ av butik som kommer, om en nyetablerad butik är fokuserad på priset då sätter den såklart de befintliga konkurrenterna under press. Men finns det redan en etablerad lågprismarknad i området påverkas inte priset, säger Jens Nordfält, doktor i butiksmarknadsföring vid Handelshögskolan i Stockholm.

En nyetablering kan till och med gynna dem som redan finns i området. En lågprisbutik som Lidl kan gynnas av att en butik med dyrare sortiment etableras. Då hjälper de varandra att dra kunder.

– Så länge de har olika karaktär är det bara bra för de butiker som redan finns, säger Jens Nordfält.