Ekonomi

Straffskatt och premier ska minska bilutsläppen

Foto: Pontus Lundahl/TT

Användningen av fossila bränslen i bilar på svenska vägar kan minska med 80 procent fram till år 2030. Det hävdas i utredningen ”Fossilfrihet på väg” som lades fram på måndagen.

Utredningen pekar på en lång rad olika förslag av möjliga åtgärder för att få ner utsläppen av växthusgas från trafiken. Ett är ett så kallat bonusmalus-system där en straffskatt läggs på de bilar som är mest skadliga för klimatet och en motsvarande premie ges till dem som köper de bilar som har minst utsläpp.

Höjd dieselskatt och en prispremie (en slags subvention) till biodrivmedel ingår också i åtgärdskatalogen. Sammantaget kan användningen av fossila bränslen minskas med 80 procent från 2010 års nivå till 2030, menar utredaren Thomas B Johansson.

Energiminister Anna-Karin Hatt (C) ville på måndagen inte säga vad i utredningen som kan tänkas bli skarpa regeringsförslag.

– Det här är en av de mest omfattande utredningarna under den här regeringen och nu måste vi först gå igenom den. Vi står inför en komplex utmaning som kommer att kräva många insatser av många aktörer. Utredningen är en bra åtgärdskatalog, säger Hatt.

Det var 2008 som regeringen lade fram den ”långsiktiga prioriteringen” att Sverige år 2030 ska ha en ”fossiloberoende fordonsflotta”. Detta presenterades som ett steg på vägen mot den större visionen att de svenska utsläppen av växthusgaser netto skall vara noll år 2050.

Förra året gav regeringen professor Thomas B Johansson i uppdrag att utreda hur detta skulle kunna gå till. Johansson är verksam vid internationella miljöinstitutet i Lund och har sin bakgrund inom energisystemanalys.

Regeringen har satt stora förhoppningar till utredarna.

– Deras svar kommer vara det avgörande beslutsunderlaget i det fortsatta arbetet med att uppnå regeringens ambitiösa mål och visioner för transportsektorn, sade energiminister Anna-Karin Hatt (C).

Interna motsättningar har skakat utredningen. I oktober hoppade huvudsekreteraren Per Kågeson av i protest. Oenigheten gällde hur begreppet ”ossiloberoende fordonsflotta” ska tolkas. Enligt Kågeson är det orimligt att hela fordonsflottan ska vara helt fossilfri 2030.

Kågeson framhåller denna synpunkt i en kommentar till den färdiga utredningen i dag.

”Att överdriva möjligheterna på kort sikt och bortse från svårigheter och begränsningar riskerar att invagga aktörerna i ett falskt lugn”, skriver Per Kågeson där.