Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Striden om användarna – Instagram växer förbi Twitter

Instagram.
Instagram. Foto: Karly Domb Sadof/AP

Kampen om de sociala medieanvändarna fortsätter när Instagram går om Twitter. På mindre än två år har Instagram, som ägs av Facebook, fördubblat sin användarbas som nu överstiger 500 miljoner aktiva konton.

Det var i april 2012 som Facebook köpte Instagram för den hissnande summan sju miljarder kronor. En bra affär, har det visat sig.

Appen har vuxit snabbt i både antal användare och i vinster.

Nu bedömer analytiker hos Cowen & Co att Instagram kan komma att dra in ungefär 47 miljarder kronor i vinst 2020.

På mindre än två år har Instagram fördubblat antalet användare, som nu är uppe i 500 miljoner. Medieforskaren Tomas Lindroth, doktor i informatik vid Göteborgs universitet, menar att de sociala medierna är framtiden inom annonsmarknaden.

– Absolut. Vill du nå unga tjejer så är det exempelvis Instagram du får vända dig till. Genom de sociala medierna kan annonsörerna nå sina målgrupper, säger han.

Bara sedan september 2015 har Instagram fått 100 miljoner nya månatliga användare. Det är framför allt på hemmamarknaden i USA som användarna ökar, men 80 procent av användarna finns i övriga världen.

De starka stegen framåt innebär att Instagram nu är större än Twitter, som haft svårt att locka nya användare. För Twitter uppgår antalet månatliga användare till 310 miljoner. Tomas Lindroth tror att Twitter kommer duka under i konkurrensen.

– Vi använder inte Twitter lika mycket längre. Jag ser det som sannolikt att det kommer en ny tjänst och att Twitter dör ut.

Flera storföretag kämpar om de sociala medieanvändarna. Google köpte Youtube 2006 för 12 miljarder kronor. I dag har filmdelningssidan Youtube över en miljard användare.

– Jag ser framför allt att Facebook och Google är de riktigt framstående aktörerna inom sociala medier. Google har en enorm trumf på hand med Youtube och appar på androidtelefoner som gör att de kan följa våra beteenden på ett annat sätt, säger Tomas Lindroth.

Vad som blir nästa steg för Facebook sias det om på flera håll. Mark Zuckerberg vill utmana Youtube om videodominansen på nätet och har sagt att Facebook kommer gå över till större delen videoinnehåll.

– Facebook utmanar absolut Youtube. Facebook prioriterar inte youtubeklipp längre vilket innebär att om jag vill ha stor spridning på min film så får jag ladda upp den på Facebook i stället för på Youtube. Men om jag vill ha en närvaro som filmare med en kanal så är det Youtube som erbjuder det, säger Tomas Lindroth.

Mark Zuckerberg är också inblandad i stora projekt för att koppla upp människor som i dag lever på platser i världen där internet saknas. Innan slutet av året kommer Facebook att skjuta upp satelliten AMOS-6 i Afrika söder om Sahara för att förse stora delar av västra, östra och södra delen av Afrika med tillgång till internet.

Fakta. Det här är Instagram

Instagram är en applikation som tillåter dess användare att ta bilder som de sedan kan ändra med olika så kallade filter. Bilderna är beskurna i kvadratisk form. Användarna delar sedan bilderna med så kallade ”hashtags”.

Filtren som användarna lägger till justerar sådana egenskaper som färger, kontrast och ljus. Det går också att ta bilder utan att lägga till filter.

Instagram har blivit populärt inte minst för att ta så kallade ”Selfies”.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.