Ekonomi

Supermiljöbilspremien är slut

Nybilsmarknaden är glödhet i Sverige. I juli steg nyregistreringarna med 13 procent till 20 473 bilar. Det var den hittills fjärde högsta noteringen för juli månad.

- Det här är bra för tillväxten och för jobben, säger Bil Swedens vd Bertil Moldén.

Hittills i år, januari-juli är registreringarna uppe i 172 220 nya personbilar, 17,1 procent fler än under motsvarande period i fjol.

Volvo är som vanligt marknadsledare med närmare 20 procents marknadsandel. I klassen miljöbilar har Volvo hela prispallen med de bränslesnåla dieselmodellerna V70, V60 och V40.

Samtidigt som Bertil Moldén och branschen gläds över de starka siffrorna, och att juli var den sjunde månaden i rad med ökad försäljning, oroas han över hur det ska bli med supermiljöbilarna.

Det är bilar som är extremt bränslesnåla och släpper ut max 50 gram koldioxid per kilometer. I praktiken är det bara elbilar och laddhybrider som uppfyller kraven.

Regeringen införde häromåret en supermiljöbilspremie på 40 000 kronor för varje såld supermiljöbil. Men det hjälpte föga. Försäljningen gick till en början ytterst trögt.

När Volvo lanserade sin laddhybrid V60 började marknaden ta sig och när Mitsubishi kom med sin motsvarighet i fjol höst, den laddbara suven Outlander, tog marknaden ordentlig fart.

I juli registrerades 199 Outlander och hittills i år 1 393 stycken. Det gör Outlander till överlägsen etta i supermiljöbilsklassen.

Problemet är att pengarna som regeringen avsatt, 200 miljoner kronor, bara räcker till 5 000 supermiljöbilar. Så frågan är vad som händer med dessa bilar framöver. De kostar en bra bit mer än motsvarande modeller med konventionell teknik.

- Den kraftiga ökningen innebär att kvoten på 5000 nyregistrerade supermiljöbilar för perioden 2012-2014 redan passerats i juli, vilket betyder att pengarna redan är slut, och att regeringen omedelbart måste lämna besked om att ytterligare medel skall tillföras så att alla som köper en supermiljöbil från och med i dag ska få supermiljöbilspremien, säger Bertil Moldén.

Regeringen har inte gett några sådana signaler. I DN Motors politikerenkät den 17 maj öppnade C, FP och KD för eventuellt ytterligare super-stimulanser medan M svarade att frågan får "prövas inom arbetet med övriga regler". Inom den rödgröna oppositionen fanns inget stöd för mer pengar till fonden. Även Sverigedemokraterna (SD) var negativa.

Fakta. Populära bilar

Så här ser supermiljöbilstoppen ut hittills i år:

1) Mitsubishi Outlander laddhybrid 1 393

2) Volvo V60 laddhybrid 315

3) Nissan Leaf elbil 181

4) Toyota prius laddhybrid 147

5) Tesla Model S elbil 137

SÅ här ser det ut för vanliga miljöbilar:

1) Volvo V70 diesel 4 176

2) Volvo V60 diesel 2 882

3) Volvo V40 diesel 2 575

4) Toyota Auris hybrid 1 763

5) Mitsubishi outlander laddhybrid 1 393 (superklassad)