Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Ekonomi

Svårt att hitta etiskt boende på chartern

Travelifecertifierat hotell i Turkiet med problem som rör olaglig övertid, löner som inte går att leva på och diskriminering av kvinnliga anställda.
Travelifecertifierat hotell i Turkiet med problem som rör olaglig övertid, löner som inte går att leva på och diskriminering av kvinnliga anställda. Foto: Schyst resande

Extrema arbetspass, löner som inte går att leva på och sexuella trakasserier. Arbetsvillkoren på charterhotell får hård kritik i flera studier. Men att köpa en etisk charterresa är inte så lätt.

– Resebranschen ligger långt efter på det här området, säger Helena Myrman, projektledare för nätverket Schyst resande.

Regnar det på midsommar blir det rusning till resebyråerna och väderprognosen talar för att tusentals svenskar kommer att boka resor i helgen. I takt med att miljömedvetenheten ökat har resebranschen anpassat sig och ställt krav på såväl minskad bränsleförbrukning som miljömässig sophantering.

Men DN:s granskning visar att de fem största charterarrangörerna inte kan garantera att alla lokal­anställda kan leva på sin lön och att det är svårt för resenärer att välja ett hotell med garanterat drägliga arbetsvillkor. På de flesta stora resebokningssajterna går sociala villkor inte att välja som ett kriterium, medan miljöcertifierade hotell finns som alternativ.

Ving uppger att 150 av deras cirka 1.400 hotell är certifierade av Travelife, ett branschinitiativ vars syfte är att kontrollera bland annat arbetsvillkor på charterhotell. På Apollo är 96 av cirka 1.500 hotell certifierade och på Fritidsresor 244 av 1.500. Airtours har ingen uppfattning om omfattningen och Solresor uppger att inga av deras hotell är anslutna.

– Om du skulle resa runt till alla hotell vi erbjuder världen över så är jag rätt säker på att du någonstans, vid något tillfälle, hittar något som inte är i linje med de krav vi ställer. Skälet är att vi inte äger hotellen, vi driver dem inte, säger Kajsa Moström, informationschef på Apollo.

Helena Myrman är projektledare för nätverket Schyst resande, en samarbetsorganisation som lyfter frågor om hållbar turism. Hon säger att svenska resebolag tar dåligt ansvar för lokalt anställd personal.

– Problemet är att villkoren inte kontrolleras. Travelife är en bra början, men i dagsläget är för få hotell anslutna, säger hon.

Schyst resande har sedan starten 2008 gjort två rapporter tillsammans med Fair Trade Center om arbetsvillkor på charterresmål. I den senaste, från 2012, belystes Thailand och Turkiet. Rapporterna tecknar en mörk bild av vad man kan få på köpet med sin semesterresa.

– Det kan handla om väldigt långa arbetsdagar och extremt låga löner. Hos hotellens underleverantörer är arbetsvillkoren ännu sämre. I vår rapport belyste vi till exempel ett tvätteri i Phuket, som anlitas av hotell som Ving och Fritidsresor, där det förekommer både tvångs- och barnarbete. Arbetarna uppgav att arbetsgivaren har beslagtagit deras pass och arbetstillstånd och att de upprepade gånger har blivit hotade med vapen när de har försökt få tillbaka sina dokument, säger Helena Myrman.

Malin Kjellqvist på Fair Trade Center var med och gjorde granskningen i Thailand och Turkiet. Flera av researrangörerna i DN:s enkät svarar att hotellen skrivit under på att följa ”lokala lagar och regler”. Det är ingen garanti för någonting, enligt Kjellqvist.

– Redan 2012 var det flera företag som hade den skrivningen i sina avtal. Det innebar inte att situationen i praktiken var särskilt bra. Våra intervjuer i Turkiet visade ganska allvarliga brister vad gäller exempelvis arbetsrätten även på certifierade hotell, säger hon.

I en rapport från förra året vittnar bland annat hotellpersonal på Teneriffa om låga löner, extremt långa arbetspass, sexuella trakasserier och rasism från såväl chefer som kunder. Apollo, Ving och Fritidsresor har hotell som omfattas av genomgången, som är gjord av Internationella Unionen för livsmedels-, njutningsmedels-, och lantarbetareförbund samt förbund inom hotell- och restaurangbranschen, IUF.

– Jag tror att konsumentens efterfrågan är A och O. Skulle resenärer efterfråga schysta resor så skulle det finnas på marknaden, säger Helena Myhrman, som också säger att det har hänt en del i branschen sedan Schyst resande började granska den.

2008 var det bara Apollo som hade en etisk linje eller uppförandekod. Det har alla de fem stora i dag. Dessutom slog researrangörerna ifrån sig efter Schyst resandes första rapport.

– De ansåg att de inte hade något ansvar för hotellen, för att de inte äger dem. I dag inser de att de har ett ansvar och deras etiska arbete har förbättrats på vissa områden. Trots detta finns akuta brister och mycket kvar att göra för charter­företagen.

Fakta.

Schyst resande är ett samarbete mellan Fair Trade Center, Hotell- och restaurang­facket, IOGT-NTO-rörelsen, Svenska kyrkan, Svenska kyrkans unga och Unionen.

Rese- och turist­sektorn är en av världens största branscher ekonomiskt och står totalt för nio procent av världens BNP. Det beräknas att 260 miljoner människor får sin försörjning från turismen direkt eller indirekt, varav 100 miljoner arbetar inom näringen globalt.

Förra året gjorde svenskarna drygt 13 miljoner semesterresor utomlands.

Spanien är populäraste resmålet med över två miljoner resor och slår alla de nordiska grannländerna. Turkiet ligger på sjunde plats med 792.000 resor och Thailand kommer på plats tolv med 344.000.

Källa: Schyst resande och Vagabonds resebarometer.