Mitt DN
välkommen
Vill du göra adressändring, göra uppehåll eller anmäla utebliven tidning?
Mina bokmärken
Skribenter jag följer
Mina bokmärken
Det är lite ensamt här inne

Klicka på bokmärkessymbolen vid artikeln för att spara i denna lista

Ta bort markerade
Avbryt
Vill du ta bort markerade bokmärken?
Avbryt
Efterspelet kring Saab Automobile

”Svårt beslut” för GM att stoppa tekniklicenser till Saab

Bokmärk artikel
  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

GM:s intressen i Saab Automobile

General Motors har ett företagshypotek i Saab Automobile värt 75 miljoner dollar, nästan en halv miljard kronor.

När Swedish Automobile, som då hette Spyker Cars, köpte Saab 2010 fick GM preferensaktier för 326 miljoner dollar, drygt 2,1 miljard kronor. Det är i praktiken ett lån som ger utdelning i stället för ränta.

GM är en av Saabs största underleverantörer, bland annat av motorer.

GM äger rättigheterna till nuvarande Saabmodeller: 9-3, 9-5 och 9-4 X.

Stadsjeepen 9-4 X byggs i en GM-fabrik i Ramos Arizpe i Mexiko och Saab köper dem styckvis.

TT

General Motors beslut att inte överlåta tekniklicenser för Saab är definitivt. Enligt GM:s presstalesperson James Cain handlar det om att man inte vill låta GM-teknik komma i konkurrenters händer.

General Motors beslut att inte överlåta tekniklicenser för Saab är definitivt. Enligt GM:s presstalesperson James Cain handlar det om att man inte vill låta GM-teknik komma i konkurrenters händer.

Uppgifterna om stopp för vidareföring av tekniklicenser kom på måndagen, men hade också nämnts i pressuppgifter i fredags, enligt amerikanska branschtidningen Automotive News.

– Det här var inget lätt beslut för oss att fatta. Och det är definitivt, säger nu Cain till TT.

Annons:

Enligt talespersonen handlar det om att teknik som GM, Saabs tidigare amerikanska ägare, sitter på inte ska komma i konkurrenters händer vare sig i Kina eller på andra marknader.

Är det möjligt för Saab att bygga bilar utan licenser från GM?

– Det är egentligen en fråga för Saab att svara på. Men när vi sålde Saab till Spyker fanns en betydande del tekniklicenser med i affären för att göra det möjligt att fortsätta produktionen, säger James Cain.

Stoppet handlar om en vägran att sälja tekniklicenser – produktplattformar – för de nuvarande modellerna 9-3, 9-5 och 9-4 X.

"Trots att GM är öppet att fortsätta att leverera drivlinor och komponenter kommer GM inte att gå med på att fortsätta med tekniklicenser eller att sälja 9—4X-bilar till Saab med nuvarande ändring av ägandeskap eftersom det inte är till GM:s aktieägares bästa", skriver Cain i ett pressmeddelande som gått ut från GM:s högkvarter i Detroit.

Eddie Chen, Kinachef för svenska myndigheten Invest Sweden Agency, har varit djupt involverad i Saabs förhandlingar med Pang Da och Youngman. Men han vet ingenting om att GM skulle säga nej till försäljningen av sina tekniklicenser.

– Jag har inte hört någonting eftersom GM och Pang Da och Youngman inte har kontaktat varandra ännu, säger Chen till TT.

Vad uppgifterna kan komma att betyda och om de innebär slutet på Saabs planerade affär med de kinesiska företagen kan inte Eddie Chen säga.

– Jag vet inte.

– Det  är inte meningsfullt för oss att stödja en förändring som kan slå tillbaka mot oss. Vi använder världsomspännande tekniklösningar och dessa används i ett antal produkter vi tar fram vid Shanghai GM, säger Kevin Wale, vd för GM: s verksamhet i Kina, till nyhetsbyrån Reuters på måndagen i en telefonintervju.

Wale upprepar då kommentarer från en GM-talesperson på fredagen om att den amerikanska biltillverkaren kan blockera affären med Saab, ett företag där GM fortfarande innehar preferensaktier och är en stor leverantör av komponenter till biltillverkningen, skriver Automotive News i sin nätupplaga.

Enligt Saabs rekonstruktionsplan skulle Saab Automobile till 60 procent tas över av kinesiska fordonstillverkaren Youngman och till 40 procent av bilhandelsföretaget Pang Da. Två nya dotterbolag avses att bildas i Kina — ett för tillverkning och ett för distribution.

De kinesiska företagen skulle investera motsvarande cirka sex miljarder kronor under de närmaste två åren, där 450 miljoner kronor skulle klara Saab genom rekonstruktionen och resten betala leverantörer, starta fabriken och driva verksamheten.

Fram till 2017 var företagen villiga att investera totalt 20 miljarder kronor — inräknat tillverkning i Kina och utveckling av nya modeller.

Krediten från Europeiska investeringsbanken (EIB) skulle utnyttjas med ytterligare 63 miljoner euro. Saab har tidigare lånat 217 miljoner euro.

Saab skulle nästa år sälja 35.000—55.000 bilar och öka till 78.000—86.000 bilar 2013. Saab räknade med att gå med vinst 2014 och sälja 130.000—150.000 bilar.

Kommentarer (2)

Den här artikeln går inte längre att kommentera.

0 Per sida:

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

Nytorget-1000
Foto:Fotograferna Holmberg

 Och här är det allra sämst. Nyhetsmagasinet Fokus årliga lista presenterad.

 Fler än så bör man inte dricka. Ny rekommendation för hur stor kaffekonsumtion som är hälsosam. 36  5 tweets  31 rekommendationer  0 rekommendationer

kaffe_puff
Foto:Alamy
Annons:
Kuzminskij-1000
Foto:Reuters

 Ökad närvaro vid gränsen mot Ukraina. ”Vill ha en överraskningseffekt.”

Jens-Stoltenberg-288
Foto:AFP

 ”De demonstrerar viljan att använda våld.” Sämsta relationen på årtionden. 70  34 tweets  35 rekommendationer  1 rekommendationer

Registreringsskylt-288
Foto:TT

 Svenska nummerplåtarna snart slut. Så kan skyltarna se ut i framtiden. 15  7 tweets  8 rekommendationer  0 rekommendationer

trafik-fiskpinne

 Test: Är du en trafikfara? Frågor från Sveriges Trafikskolors Riksförbund.

Annons:
Annons:

Lokala nyheter

 Uppdatera DN:s app! Få pushnotiser från din ort.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: