Efterspelet kring Saab Automobile

”Svårt beslut” för GM att stoppa tekniklicenser till Saab

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

GM:s intressen i Saab Automobile

General Motors har ett företagshypotek i Saab Automobile värt 75 miljoner dollar, nästan en halv miljard kronor.

När Swedish Automobile, som då hette Spyker Cars, köpte Saab 2010 fick GM preferensaktier för 326 miljoner dollar, drygt 2,1 miljard kronor. Det är i praktiken ett lån som ger utdelning i stället för ränta.

GM är en av Saabs största underleverantörer, bland annat av motorer.

GM äger rättigheterna till nuvarande Saabmodeller: 9-3, 9-5 och 9-4 X.

Stadsjeepen 9-4 X byggs i en GM-fabrik i Ramos Arizpe i Mexiko och Saab köper dem styckvis.

TT

General Motors beslut att inte överlåta tekniklicenser för Saab är definitivt. Enligt GM:s presstalesperson James Cain handlar det om att man inte vill låta GM-teknik komma i konkurrenters händer.

General Motors beslut att inte överlåta tekniklicenser för Saab är definitivt. Enligt GM:s presstalesperson James Cain handlar det om att man inte vill låta GM-teknik komma i konkurrenters händer.

Uppgifterna om stopp för vidareföring av tekniklicenser kom på måndagen, men hade också nämnts i pressuppgifter i fredags, enligt amerikanska branschtidningen Automotive News.

– Det här var inget lätt beslut för oss att fatta. Och det är definitivt, säger nu Cain till TT.

Annons:

Enligt talespersonen handlar det om att teknik som GM, Saabs tidigare amerikanska ägare, sitter på inte ska komma i konkurrenters händer vare sig i Kina eller på andra marknader.

Är det möjligt för Saab att bygga bilar utan licenser från GM?

– Det är egentligen en fråga för Saab att svara på. Men när vi sålde Saab till Spyker fanns en betydande del tekniklicenser med i affären för att göra det möjligt att fortsätta produktionen, säger James Cain.

Stoppet handlar om en vägran att sälja tekniklicenser – produktplattformar – för de nuvarande modellerna 9-3, 9-5 och 9-4 X.

"Trots att GM är öppet att fortsätta att leverera drivlinor och komponenter kommer GM inte att gå med på att fortsätta med tekniklicenser eller att sälja 9—4X-bilar till Saab med nuvarande ändring av ägandeskap eftersom det inte är till GM:s aktieägares bästa", skriver Cain i ett pressmeddelande som gått ut från GM:s högkvarter i Detroit.

Eddie Chen, Kinachef för svenska myndigheten Invest Sweden Agency, har varit djupt involverad i Saabs förhandlingar med Pang Da och Youngman. Men han vet ingenting om att GM skulle säga nej till försäljningen av sina tekniklicenser.

– Jag har inte hört någonting eftersom GM och Pang Da och Youngman inte har kontaktat varandra ännu, säger Chen till TT.

Vad uppgifterna kan komma att betyda och om de innebär slutet på Saabs planerade affär med de kinesiska företagen kan inte Eddie Chen säga.

– Jag vet inte.

– Det  är inte meningsfullt för oss att stödja en förändring som kan slå tillbaka mot oss. Vi använder världsomspännande tekniklösningar och dessa används i ett antal produkter vi tar fram vid Shanghai GM, säger Kevin Wale, vd för GM: s verksamhet i Kina, till nyhetsbyrån Reuters på måndagen i en telefonintervju.

Wale upprepar då kommentarer från en GM-talesperson på fredagen om att den amerikanska biltillverkaren kan blockera affären med Saab, ett företag där GM fortfarande innehar preferensaktier och är en stor leverantör av komponenter till biltillverkningen, skriver Automotive News i sin nätupplaga.

Enligt Saabs rekonstruktionsplan skulle Saab Automobile till 60 procent tas över av kinesiska fordonstillverkaren Youngman och till 40 procent av bilhandelsföretaget Pang Da. Två nya dotterbolag avses att bildas i Kina — ett för tillverkning och ett för distribution.

De kinesiska företagen skulle investera motsvarande cirka sex miljarder kronor under de närmaste två åren, där 450 miljoner kronor skulle klara Saab genom rekonstruktionen och resten betala leverantörer, starta fabriken och driva verksamheten.

Fram till 2017 var företagen villiga att investera totalt 20 miljarder kronor — inräknat tillverkning i Kina och utveckling av nya modeller.

Krediten från Europeiska investeringsbanken (EIB) skulle utnyttjas med ytterligare 63 miljoner euro. Saab har tidigare lånat 217 miljoner euro.

Saab skulle nästa år sälja 35.000—55.000 bilar och öka till 78.000—86.000 bilar 2013. Saab räknade med att gå med vinst 2014 och sälja 130.000—150.000 bilar.

0 . Per sida:

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

Mer från förstasidan

Operationen går in i en ny fas

 Operationen går in i ”en ny fas”. Fortsatt hög beredskap i skärgården. 4  1 tweets  3 rekommendationer  0 rekommendationer

malena_144102
Foto:FHS

Försvarshögskolans expert svarade på läsarnas frågor.  Läs svaren här.

 DN rapporterade live. Följde försvarets ubåtsoperation direkt. 106  47 tweets  59 rekommendationer  0 rekommendationer

 Detta har hänt: Ubåtsjakten i Stockholms skärgård 127  27 tweets  100 rekommendationer  0 rekommendationer

 DN:s reporter på plats. Hårt väder i området där främmande undervattenverksamhet misstänks. 3  2 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

skogsbrand_500
Foto:Erik Ardelius

 Så startade skogsbranden. Misstanke om grov allmänfarlig vårdslöshet. 1  1 tweets  0 rekommendationer  0 rekommendationer

 Pälsaffär i Stockholms innerstada. Förbjudet att sälja vargpälsar som tillverkats efter 1947.

varg_144102
Foto:TT
Annons:

 Misstänks för vållande till annans död. M-politiker i Stockholmsområdet. 41  17 tweets  24 rekommendationer  0 rekommendationer

 24-åring frias av tingsrätten. Stod åtalad för att ha försökt muta tre spelare i IFK Värnamo. 10  6 tweets  4 rekommendationer  0 rekommendationer

varnamo_144102
Foto:TT
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

 Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!
Annons:

DN PÅ AGENDAN

Annons:
Annons:
Annons: