Ekonomi

Svensk-finsk klimatfront mot Bryssel

Sverige och Finland bildar enad front mot Bryssel för att skynda på klimatomställningen i transportsektorn. Energiminister Ibrahim Baylan (S) och den finske finansministern Olli Rehn möts nu för att diskutera EU-reglerna som sätter käppar i hjulet.

Transporterna är akilleshälen i det svenska klimatarbetet. Bilar och andra fordon står i dag för en tredjedel av utsläppen. Förra året kom dessutom ett trendbrott när utsläppskurvan åter vände uppåt efter en lång period av nedgång.

En övergång till biobränslen ses som en avgörande faktor om Sverige ska nå målet om att fasa ut fossila drivmedel till år 2030. Hittills har dock EU:s regler för statsstöd begränsat möjligheterna att med ekonomiska styrmedel gynna en sådan utveckling.

För att rå på kommissionen i Bryssel ska Sverige och Finland bilda gemensam front i frågan. På fredagen sitter energiminister Ibrahim Baylan (S) i överläggningar med Finlands centerpartistiske finansminister Olli Rehn som kommer på besök i Stockholm.

– Vi har gemensamma intressen och gemensamma utmaningar när det gäller EU:s förhållningssätt till biobränsle. Det här är ett tillfälle för oss att kalibrera våra uppfattningar om hur vi ska jobba gemensamt för att det ska bli bra regler, säger Ibrahim Baylan.

Han tror att Ollie Rehns erfarenhet av EU-maskineriet som tidigare kommissionär ska fungera som en murbräcka. Betydelsen av långsiktiga spelregler som öppnar för att stödja utvecklingen kan inte överskattas, enligt energiministern.

– Det är helt avgörande för att ställa om transportsektorn och helt avgörande för att vi ska kunna fortsätta ha ett el- och värmesystem som är koldioxidneutralt.

Långsiktighet krävs också för att branschen ska våga göra de investeringar som måste till för att produktionen av biobränsle ska nå de nivåer som krävs. Tomas Ekbom på branschorganet Svebio varnar för att läget är akut, inte minst på grund av det låga oljepriset.

– Just nu blöder biodieselföretagen kraftigt, de skickar in rop på hjälp, säger han.