Ekonomi

Svensk skog kan ge allt biobränsle som behövs

Bränslet framställs vid pappersbruket i Piteå. Testverksamheten har tagits över av Luleå tekniska universitet.
Bränslet framställs vid pappersbruket i Piteå. Testverksamheten har tagits över av Luleå tekniska universitet. Foto: Lasse Swärd

Sverige kan bli självförsörjande på biodrivmedel till transportsektorn. Lösningen är metanol och dme gjord av skogsråvara, enligt en färsk rapport från KVA, Kungliga Vetenskapsakademien.

Slutsatserna presenteras i studien ”Biodrivmedel – nu och i framtiden”, som tagits fram av en grupp inom KVA:s energiutskott. Arbetet har letts av professor Rickard Lundin, ordförande i utskottets Norrlandsprojekt.

Rapporten välkomnas av Volvo Lastvagnar, som i samarbete med drivmedelsbolaget Preem och företaget Chemrec kör ett tiotal lastbilar för utvärdering med dme (dimetyleter) framställt vid pappersbruket i Piteå. Lastbilarna har konverterats för att kunna tankas med dme, som är ett gasformigt bränsle. Vid en utvärdering i fjol våras konstaterade Volvo att dme minskar utsläppen av växthusgasen koldioxid med upp till 95 procent.

KVA-forskarna beskriver Sverige som ett energirikt land med tillräckliga mängder biomassa i skogen för att på sikt – med ett mer intensivt skogsbruk – ersätta dagens bensin och diesel. Genom att förgasa skogsråvaran får man fram metanol (”träsprit”) som ersättning för bensin. I nästa steg i processen får man dme som ersättning för diesel.

Metanol kan låginblandas i bensin precis som sker med etanol i dag och tankas som vanligt. Högre andelar metanol, som M85 (i stället för dagens E85) kräver att bilarna anpassas för det.

Dagens satsningar på biogas anses ge endast marginella effekter, råvarubasen är helt enkelt för liten. Inte heller är dagens etanol av livsmedelsgrödor något att gå vidare med, anser rapportförfattarna.

– Det är inte långsiktigt hållbart att producera biodrivmedel av raps och sockerrör. De behövs för världens växande behov av mat. Det är däremot av större intresse att finna teknik för att nyttja vedämnen i olika slags växter, så kallade andra generationens drivmedel, konstaterar professor Rickard Lundin.

Etanol av cellulosa har länge ansetts som ett bättre alternativ, men inte heller det kan mäta sig med metanol och dme. Utbytet av insatt råvara blir väsentligt högre genom förgasning, är slutsatsen.

– Det krävs effektivare processer för produktion av etanol för att ens komma i närheten av en fullständig övergång från fossila drivmedel till biodrivmedel, skriver rapportförfattarna.

Nyckeln till hållbara lösningar är energieffektivitet. Därför, skriver författarna, ”framstår slutprodukterna metanol och dme som överlägsna jämfört med andra flytande drivmedel som etanol och biodiesel”.

– Dme och metanol skulle i princip helt kunna ersätta dagens bensin och diesel, skriver de.

Vidare pekar de på möjligheten att använda metanol i stället för vätgas i morgondagens elbilar med bränsleceller. Sådana bilar, som drivs med vätgas, börjar säljas i kommersiell skala 2015.

Dagens laddhybrider som blandar el och bensin/diesel kan göras om för el/metanol. Även sjöfarten kan anpassas för metanoldrift, vilket rederiet Stena redan inlett försök med. På sikt kan man framställa metanol ur infångad koldioxid – det optimala kretsloppet.

– Metanol borde därför vara utgångspunkten i ett framtida system med flytande bränsle, menar rapportförfattarna.

En grupp forskare i Danmark kom i fjol till liknande slutsatser: Metanol och dme ger högst energiutbyte och är därmed vad landet bör satsa på, var deras råd till den danska regeringen.

Rickard Lundin och hans kolleger pekar dock på att det krävs starka politiska styrmedel och breda satsningar på forskning och utveckling för att få fram storskaliga anläggningar. Det behövs också infrastruktur i form av nya tankställen.

Dme och metanol

• Volvo Lastvagnar kör med specialanpassade fältprov med dme
Dme, dimetyleter, är ett gasformigt drivmedel för dieselmotorer. Det framställs ur så kallad syntesgas som i sin tur framställs genom förgasning av till exempel svartlut, en energirik förnybar sidoprodukt från pappersmassabruk. Dme ger mycket låga utsläpp, både ur miljö- och hälsosynpunkt. Volvo Lastvagnar kör specialanpassade fältprov med dme.
• Metanol är den enklaste av alla alkoholer och kallas även metylalkohol eller träsprit. Det användes på försök i Sverige som inblandning i bensin, M15, under 1980-talet. Även i USA fanns mackar med bensin och metanol i olika blandningar upp till M85, men låga oljepriser gjorde att satsningarna dog ut. I Kina finns bilar anpassade för metanoldrift, bland annat från Volvos ägare Geely.
• Metanol är giftigt och har lägre energiinnehåll än etanol.