Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ekonomi

”Svensk” skyltdocka hyllas på internet

Other: Skärmdump från Facebook
Ett fotografi som uppges vara taget i en svensk klädbutik och som föreställer två skyltdockor med fylligare former än vad skyltdockor brukar ha har blivit viral i sociala medier. Nu hyllas Sverige och en svensk klädkedja för initiativet. Men det är inte den som använt skyltdockorna.

När detta skrivs har nästan 60 000 personer på Facebook gett tummen upp åt bilden på skyltdockorna som visar underkläder. Den är uppladdad på Women's Rights News sida på Facebook. Kommentarerna – det rör sig om nästan 18 000 – är till övervägande del positiva. Sverige hyllas som ett föregångsland och den klädbutik där fotografiet uppges vara taget – H & M – får beröm.

”Sverige har fattat grejen. De har till och med bilder på flickor OCH pojkar som leker med dockor, leksakspistoler och bilar [i en katalog från en leksakstillverkare]”, skriver en kvinna som kommenterat bilden.

En annan skriver: ”Jag bodde i Sverige under en ganska lång period (och flyttar snart tillbaka). De flesta kvinnor där tänker inte ens på sin vikt. Nästan alla där är hyfsat normalviktiga.”

Flera hoppas att USA och andra länder ska följa det svenska exemplet.

Kruxet är att bilden inte är tagen i en H & M-butik, enligt H & M.

– Idag använder vi inte den här modellen av skyltdocka men vi utesluter inte möjligheten att göra det i framtiden, säger Marie Rosenlind, presskontakt på klädföretaget, till DN.

Hur väl speglar de genomsnittskundens utseende?

– De skyltdockor vi använder är de vanligaste på marknaden men vi ser över vårt val av skyltdockor och utesluter inte möjligheten att använda även andra modeller, säger Marie Rosenlind.

Läsare som hört av sig till DN har spårat bilden till Åhléns. Monica Hultgren, informatör på Åhléns, berättar att bilden är tagen i kedjans varuhus i centrala Malmö.

– Våra kunder ser olika ut därför använder vi skyltdockor i olika storlekar. Vi säljer faktiskt mycket bättre med de här dockorna framme, säger Monica Hultgren.

De minsta skyltdockorna som Åhléns använder är i storleken 36–38.

Skyltdockorna har under de senaste dagarna uppmärksammat av medier i flera olika länder. Daily Mail skriver om skyltdockorna, liksom Huffington Post, MSN News, Today, Fox News och Latinos Post.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.