”Svensk” skyltdocka hyllas på internet

Skärmdump från Facebook

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Ett fotografi som uppges vara taget i en svensk klädbutik och som föreställer två skyltdockor med fylligare former än vad skyltdockor brukar ha har blivit viral i sociala medier. Nu hyllas Sverige och en svensk klädkedja för initiativet. Men det är inte den som använt skyltdockorna.

Ett fotografi som uppges vara taget i en svensk klädbutik och som föreställer två skyltdockor med fylligare former än vad skyltdockor brukar ha har blivit viral i sociala medier. Nu hyllas Sverige och en svensk klädkedja för initiativet. Men det är inte den som använt skyltdockorna.

När detta skrivs har nästan 60 000 personer på Facebook gett tummen upp åt bilden på skyltdockorna som visar underkläder. Den är uppladdad på Women's Rights News sida på Facebook. Kommentarerna – det rör sig om nästan 18 000 – är till övervägande del positiva. Sverige hyllas som ett föregångsland och den klädbutik där fotografiet uppges vara taget – H & M – får beröm.

”Sverige har fattat grejen. De har till och med bilder på flickor OCH pojkar som leker med dockor, leksakspistoler och bilar [i en katalog från en leksakstillverkare]”, skriver en kvinna som kommenterat bilden.

Annons:

En annan skriver: ”Jag bodde i Sverige under en ganska lång period (och flyttar snart tillbaka). De flesta kvinnor där tänker inte ens på sin vikt. Nästan alla där är hyfsat normalviktiga.”

Flera hoppas att USA och andra länder ska följa det svenska exemplet.

Kruxet är att bilden inte är tagen i en H & M-butik, enligt H & M.

– Idag använder vi inte den här modellen av skyltdocka men vi utesluter inte möjligheten att göra det i framtiden, säger Marie Rosenlind, presskontakt på klädföretaget, till DN.

Hur väl speglar de genomsnittskundens utseende?

– De skyltdockor vi använder är de vanligaste på marknaden men vi ser över vårt val av skyltdockor och utesluter inte möjligheten att använda även andra modeller, säger Marie Rosenlind.

Läsare som hört av sig till DN har spårat bilden till Åhléns. Monica Hultgren, informatör på Åhléns, berättar att bilden är tagen i kedjans varuhus i centrala Malmö.

– Våra kunder ser olika ut därför använder vi skyltdockor i olika storlekar. Vi säljer faktiskt mycket bättre med de här dockorna framme, säger Monica Hultgren.

De minsta skyltdockorna som Åhléns använder är i storleken 36–38.

Skyltdockorna har under de senaste dagarna uppmärksammat av medier i flera olika länder. Daily Mail skriver om skyltdockorna, liksom Huffington Post, MSN News, Today, Fox News och Latinos Post.

Andra har läst

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

 Boko Haram bakom kidnappaningen. Minst 32 personer dödade. 30  11 tweets  19 rekommendationer  0 rekommendationer

migrationsverket
Foto:TT, AP

 Personalen arbetar sex dagar i veckan. ”Många är stressade.” 950  45 tweets  905 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
karlsson2
Foto:TT

 SD:s Mattias Karlsson om KD:s förslag. Åsa Romson går till hård kritik mot Hägglund. 151  17 tweets  133 rekommendationer  1 rekommendationer

 KD: ”Sänk bidraget till flyktingar.” Partiet presenterar flera förslag. 1504  4 tweets  1500 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: