”Svensk” skyltdocka hyllas på internet

Skärmdump från Facebook

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Ett fotografi som uppges vara taget i en svensk klädbutik och som föreställer två skyltdockor med fylligare former än vad skyltdockor brukar ha har blivit viral i sociala medier. Nu hyllas Sverige och en svensk klädkedja för initiativet. Men det är inte den som använt skyltdockorna.

Ett fotografi som uppges vara taget i en svensk klädbutik och som föreställer två skyltdockor med fylligare former än vad skyltdockor brukar ha har blivit viral i sociala medier. Nu hyllas Sverige och en svensk klädkedja för initiativet. Men det är inte den som använt skyltdockorna.

När detta skrivs har nästan 60 000 personer på Facebook gett tummen upp åt bilden på skyltdockorna som visar underkläder. Den är uppladdad på Women's Rights News sida på Facebook. Kommentarerna – det rör sig om nästan 18 000 – är till övervägande del positiva. Sverige hyllas som ett föregångsland och den klädbutik där fotografiet uppges vara taget – H & M – får beröm.

”Sverige har fattat grejen. De har till och med bilder på flickor OCH pojkar som leker med dockor, leksakspistoler och bilar [i en katalog från en leksakstillverkare]”, skriver en kvinna som kommenterat bilden.

Annons:

En annan skriver: ”Jag bodde i Sverige under en ganska lång period (och flyttar snart tillbaka). De flesta kvinnor där tänker inte ens på sin vikt. Nästan alla där är hyfsat normalviktiga.”

Flera hoppas att USA och andra länder ska följa det svenska exemplet.

Kruxet är att bilden inte är tagen i en H & M-butik, enligt H & M.

– Idag använder vi inte den här modellen av skyltdocka men vi utesluter inte möjligheten att göra det i framtiden, säger Marie Rosenlind, presskontakt på klädföretaget, till DN.

Hur väl speglar de genomsnittskundens utseende?

– De skyltdockor vi använder är de vanligaste på marknaden men vi ser över vårt val av skyltdockor och utesluter inte möjligheten att använda även andra modeller, säger Marie Rosenlind.

Läsare som hört av sig till DN har spårat bilden till Åhléns. Monica Hultgren, informatör på Åhléns, berättar att bilden är tagen i kedjans varuhus i centrala Malmö.

– Våra kunder ser olika ut därför använder vi skyltdockor i olika storlekar. Vi säljer faktiskt mycket bättre med de här dockorna framme, säger Monica Hultgren.

De minsta skyltdockorna som Åhléns använder är i storleken 36–38.

Skyltdockorna har under de senaste dagarna uppmärksammat av medier i flera olika länder. Daily Mail skriver om skyltdockorna, liksom Huffington Post, MSN News, Today, Fox News och Latinos Post.

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

Mer från förstasidan

regn_500
Foto:Lars Lindqvist

 SMHI varnar för stora regnmängder. Kan bli nya översvämningar. 18  7 tweets  11 rekommendationer  0 rekommendationer

 Prognosen enligt Weatherpal. Så blir vädret den kommande veckan.

 Så maxar du ledigheten. Redan trött på regnet? Hit reser vi helst.

 Flygvärdinnornas hatobjekt. Värsta på flyget. 9  8 tweets  0 rekommendationer  1 rekommendationer

Florida244
Foto:Ap
Annons:
JimmieAkesson.ny.244
Foto: Roger Turesson Jimmie Åkesson.

 3. Kristina Lindquist: Zaremba raljerar glatt och inser inte allvaret. 136  13 tweets  123 rekommendationer  0 rekommendationer

Maciej Zaremba svarar Lindquist.  2. ”Strutspolitik bäddade för SD”. 11115  329 tweets  10724 rekommendationer  62 rekommendationer

 1. Kristina Lindquist: Fascismen Sveriges tredje största parti. 5588  212 tweets  5362 rekommendationer  14 rekommendationer

Annons:
sthlm_500
Foto:Agnes Stuber

 Så föryngras Stockholm. Stadsdelen där det bor fler unga än på Söder. 5  4 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

pinnstol_144102
Foto:TT

 ”Det är jättetråkigt.” I år ska den som vill vara trendig se till att ha det väldigt färglöst hemma. 30  3 tweets  27 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

 Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!
Annons:

DN PÅ AGENDAN

Annons:
Annons:
Annons: