Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Ekonomi

Svenska kedjor hakar på Black Friday

Foto: TT

På fredag är det dags för Black Friday, USA:s viktigaste shopping- och rea dag. Fenomenet har inte funnits i Sverige tidigare men i år hakar flera kedjor på det kommersiella jippot.

Det är i samband med högtiden Thanksgiving som USA:s handlare passar på att rivstarta julhandeln. Med hjälp av öppettider från tidig morgon till sen kväll och mängder av erbjudanden hoppas handlarna kunna förbättra sina reslutat.

– Många pratar om att bara under den dagen förvandla röda siffror till svarta, säger Carin Blom från HUI Research.

I Sverige har traditionen Black Friday inte funnits tidigare men i år har flera kedjor börjat marknadsföra konceptet.

– Några exempel är Cd:on  Group, Mediamarkt och Elgiganten. Många e-handelsföretag satsar också stort på den här dagen, säger Carin Blom.

Eftersom vi inte har haft den här traditionen tidigare i Sverige kan Carin Blom inte avgöra hur viktig den kommer at bli för handeln.

– Det är något vi får titta på i efterhand.

Sveriges motsvarighet till Black Friday skulle, enligt Carin Blom, kunna vara mellandagsrean.

– Då är många lediga och har tid att ta del av handlarnas erbjudanden.

En orsak till att man har Black Friday just i slutet av november i USA beror på att många är lediga i samband med Thanksgiving.

Följ gärna @DNEkonomi på Twitter!