Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ekonomi

Svenska kedjor hakar på Black Friday

Foto: TT

På fredag är det dags för Black Friday, USA:s viktigaste shopping- och rea dag. Fenomenet har inte funnits i Sverige tidigare men i år hakar flera kedjor på det kommersiella jippot.

Det är i samband med högtiden Thanksgiving som USA:s handlare passar på att rivstarta julhandeln. Med hjälp av öppettider från tidig morgon till sen kväll och mängder av erbjudanden hoppas handlarna kunna förbättra sina reslutat.

– Många pratar om att bara under den dagen förvandla röda siffror till svarta, säger Carin Blom från HUI Research.

I Sverige har traditionen Black Friday inte funnits tidigare men i år har flera kedjor börjat marknadsföra konceptet.

– Några exempel är Cd:on  Group, Mediamarkt och Elgiganten. Många e-handelsföretag satsar också stort på den här dagen, säger Carin Blom.

Eftersom vi inte har haft den här traditionen tidigare i Sverige kan Carin Blom inte avgöra hur viktig den kommer at bli för handeln.

– Det är något vi får titta på i efterhand.

Sveriges motsvarighet till Black Friday skulle, enligt Carin Blom, kunna vara mellandagsrean.

– Då är många lediga och har tid att ta del av handlarnas erbjudanden.

En orsak till att man har Black Friday just i slutet av november i USA beror på att många är lediga i samband med Thanksgiving.

Följ gärna @DNEkonomi på Twitter!

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.