Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Svenska matglädjen ger nya mikroföretag

Livsmedelsindustrin är den näringsgren där det startas flest nya företag. Ett symtom på att intresset ökar för vad vi äter, tror Carl Eckerdal, chefsekonom på Livsmedelsföretagen.

Bagerier, mikrobryggerier, lokal korvtillverkning med mera skjuter upp som svampar ur jorden i Sverige.

Ingen annan näringsgren har haft så många nystartade bolag sedan 2010 och vars verksamhet fortfarande pågår, enligt en ny rapport från branschorganisationen Livsmedelsföretagen som bygger på data från Statistiska centralbyrån.

– En rimlig förklaring är att få andra industrier har så låga inträdeshinder som livsmedelsindustrin. Det behövs inte så mycket för att starta ett mikrobryggeri. Jag tror att även att det är ett symtom på ökat intresse för vad vi stoppar i munnen, säger Carl Eckerdal.

Mellan 2010 och 2014 startades 732 nya företag, som fortfarande är aktiva.

– Sett ur BNP-synpunkt tillför de inte särskilt mycket, men dessa företag är frön till något som kan bli mycket större och de inspirerar vår bransch, säger Carl Eckerdal.

Han märker att de stora företagen är nyfikna på dessa entreprenörer och påpekar att livsmedelsjättarna måste vara lyhörda för vilka konsumenttrender de nystartade bolagen fångar upp.

– Det kan vara glutenfritt eller hantverksmässig öltillverkning som dessa grundare gör till sitt kall i livet och så småningom skalar upp.

I rapporten har Livsmedelsföretagen undersökt 90 av företagen närmare och där återfinns trender som ekologiskt, lokalt och hantverksmässig tillverkning.

Undersökningen visar att företagen ofta startas av flera personer, som familjemedlemmar eller vänner, och det är vanligt att åtminstone någon har erfarenhet av att driva företag tidigare. Däremot är det inte lika vanligt att ha tidigare kunskap av livsmedelsbranschen. Den erfarenheten finns bara hos hälften av företagen.

– Ofta är det våghalsiga personer som är besjälade av att få i gång något, men de delar på risken.

Det är vanligare att män startar matföretag och i större utsträckning tillverkar de öl, sprit, kaffe och charkvaror. Kvinnors företag tillverkar oftare choklad, glass, ost, bröd och produkter av grönsaker, frukt och bär.

Hälften av företagen planerar att börja exportera eller att utöka sin befintliga export de kommande åren.

– Tillväxtplanerna framåt är rätt aggressiva. I genomsnitt siktar företagen på att tredubbla sin omsättning på fem år, vilket lovar gott, säger Carl Eckerdal.

 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.