Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ekonomi

Svenskar dåliga på att unna sig

Svenskar är betydligt sämre på att unna sig saker än exempelvis tyskar och fransmän. När svensken väl köper något extra till sig själv kommer dessutom det dåliga samvetet som ett brev på posten, visar en ny studie.

Studien visar att svenskar unnar sig mindre än vad den genomsnittlige europén gör. En svensk lägger i snitt 405 kronor per tillfälle på något extra till sig själv medan genomsnittet i Europa ligger på 445 kronor. Tyskarna, som är de som unnar sig mest, lägger i snitt 625 kronor på sig själva. Snittet för hur ofta man unnar sig något ligger på en gång i månaden i Europa. Det visar en undersökning som gjorts på uppdrag av Mastercard.

Inte nog med att svenskar är dåliga på att unna sig. De som deltagit i undersökningen uppger också att de får dåligt samvete av att spendera pengar på sig själva, något som gäller britterna. Minst dåligt samvete för sitt unnande får tyskar och turkar, enligt undersökningen.
De främsta anledningarna till att svenskar köper något extra till sig själva är att de vill ha lite uppmuntran. Andra européer tänker i stället att de är värda något extra.

Tyskarna skiljer sig från de andra länder då de i mindre utsträckning kopplar det emotionella till sin konsumtion. De uppger i stället att de handlar eftersom de helt enkelt har pengar över.
Endast fem procent av de svenskar som deltog i undersökningen tänker så.

– Studien visar att vi européer, oavsett nationalitet, unnar oss något emellanåt för att muntra upp oss i vardagen. Men det faktum att svenskar är bland de i Europa som främst får dåligt samvete av att spendera något extra på oss själva kan vara en indikation på att jantelagen gör sig påmind även 2013, säger Pernilla Winberg Babtist, marknadsdirektör på Mastercard Norden och Baltikum i ett pressmeddelande.

Undersökningen har gjorts av Opinion Matters på uppdrag av Mastercard Europa. Åtta länder har deltagit i undersökningen och i Sverige fanns 1.000 respondenter över 18 år.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.