Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ekonomi

Svenskar fortsätter vara panttrogna

Svenskarna pantade 154 förpackningar per person förra året, samma rekordhöga nivå som året dessförinnan.

Den flitigaste pantaren är, enligt statistiken, en medelålders kvinna på landsbygden.

Svenskarna pantade 1,5 miljarder burkar och pet-flaskor förra året. Det är den högsta siffran hittills, men eftersom vi också blivit fler ligger genomsnittet kvar på samma nivå som förra året.

Enligt Katarina Lundell, marknadschef på Returpack, ligger svenskarna i den internationella panttoppen tillsammans med de övriga nordiska länderna och Tyskland.

– Vi brukar säga att det på ett år är runt 200 miljoner burkar och flaskor som inte återvinns. Ändå ligger vi högt i återvinningssiffrorna totalt, säger hon.

Sämst på att panta är unga män i storstäder, och storstadsbor är generellt sämre. En person i Stockholms kommun pantade till exempel i genomsnitt bara 127 förpackningar per person, 27 mindre än i riket. Bästa länet är Värmland med 228 returer per invånare.

– I storstäderna skulle man kunna panta mer. Jag tror det kan ha med boendet att göra, man åker inte och storhandlar på samma sätt som landsbygdskommuner. Men vi tror inte att det försvinner så mycket, då vi har våra "panthjältar" som går och pantar åt andra, säger Lundell.

Pant

• I Sverige pantades 92 procent av aluminiumburkarna och drygt 84 procent av pet-flaskorna. Totalt återvanns 89 procent av förpackningarna 2012.
• En liten återvunnen pet-flaska leder till en energibesparing på 0,13 kilowattimmar.
• De genomskinliga pet-flaskor blir nya pet-flaskor, de med färger kan bli exempelvis stolstoppning eller fleece.
• Brasilien sägs vara världsmästare i burkåtervinning, med 98,3 procent av aluminiumburkarna återvunna under 2011. Siffran för USA samma år var 65,1 procent och för Sverige 91 procent.
Källor: Returpack, Brazilian Aluminum Association, The Alumnium Association (TT)

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.