Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ekonomi

Svenskar i alla samhällsklasser gillar second hand

Sunkigt och fattigt, eller ett smart sätt att skaffa lyxiga kläder till överkomligt pris? Second hand och vintage ökar stort i Sverige, till skillnad från i många andra länder där man fortfarande tycker att begagnade kläder är ett fattigdomsbevis

– Vintage är så starkt i Sverige, och det gäller numera i alla samhällsklasser, säger Elin Frendberg, vd för Swedish Fashion Council.

Linnéa Aguero, pressansvarig på begagnatsajten Blocket, håller med. Försäljningen av begagnade kläder och skor bara ökar sedan flera år.

– I Sverige är det status att fynda begagnat. Så är det inte riktigt i alla länder, säger hon.

Blocket har till och med satsat särskilt på just kläder genom att skapa en modesajt där utvalda varumärken söks ut.

Men många klädföretag ser Blocket som en konkurrent, och satsar på egna vintagesajter för att behålla begagnatförsäljningen. Filippa K, Gudrun Sjödén och Polarn & Pyret har i dag egna kanaler, berättar Elin Frendberg.

– Just för barnkläder är begagnat en bra marknad. Ett barn kan växa åtta storlekar på två år, och kläderna slits knappt, säger hon.

Vårt allt större intresse för att handla begagnat har till och med gjort att språket har förändrats, berättar hon. Plötsligt är vintage ett ord som de flesta känner till, med en lite mer glamorös klang än begagnade kläder.

– Det har blivit normaliserat, och anses som god konsumtion att återanvända kläder. Man pratar i dag om UPI, Use Per Item, som innebär att vi värderar hur många gånger ett plagg används. Man pratar också om CPU, kostnaden per användning, säger hon.

Hon tror att begagnade kläder blir ännu mer intressant i framtiden.

– Svensken köper 15 kilo kläder per år, och gör sig av med åtta av dem. Men nu börjar många modeföretag planera för återvinning eller second hand redan när kläderna görs. Exempelvis har en del barnklädesföretag flera namnlappar i kläderna, för att de ska kunna säljas vidare, säger hon.

Fast för att bli vintage i ordets mer glamorösa bemärkelse krävs att kläderna har riktigt bra kvalitet och gärna klassisk design, förklarar hon.

– Klassiker, som den perfekta byxan eller vita skjortan, och så specifika signaturplagg från vissa ikoniska kollektioner, de håller för att sälja vidare. Många av dagens designdrivna svenska varumärken har stor potential att bli klassiker, säger Elin Frendberg.

Fakta: Mest poppis på Blocket

Blocket har listat de vanligaste sökningarna för klädmärken under 2015:

1. Odd Molly

2. Gant

3. Ralph Lauren

4. Acne

5. Nike

6. Barbour

7. Fjällräven

8. Hunter

9. Burberry

10. Adidas

Källa: Blocket

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.