Ekonomi

Svenskarna snart bäst på ekomat

Ekologisk mat blir alltmer populärt. Thomas Bergman köper mat med sonen Lou, 1 år.
Ekologisk mat blir alltmer populärt. Thomas Bergman köper mat med sonen Lou, 1 år. Foto: Lotta Härdelin

Den svenska försäljningen av ekologiska livsmedel ökade snabbast i världen 2015. Ökningen var 39 procent, visar ny statistik från Ekoweb. Allra mest ökade Systembolaget, nästan var tionde såld flaska är ekologisk.

För andra året i rad sätter den svenska försäljningen av ekomat rekord. Under 2015 var ökningen sex miljarder kronor, 39 procent, året innan var ökningen 38 procent. Totalt var försäljningen förra året 21,5 miljarder kronor, nästan en fördubbling sedan 2013. Av den totala livsmedelsförsäljningen i Sverige står ekologiska varor nu för 7,7 procent, snubblande nära världsmästarna Danmarks 8,3 procent.

– Håller våra och danskarnas prognoser kommer Sverige under året att ta på sig ledartröjan när det gäller högst andel ekokonsumtion i världen, säger Cecilia Ryegård.

Hon är redaktör för Ekoweb, en oberoende nätsajt och marknadsbevakare som har sammanställt årsrapporten som presenteras i dag, torsdag.

Hundratals nya ekologiska varor presenterades under året, inte minst under kedjornas egna varumärken. Kampanjer, skyltning och placering i butikerna har lyft fram ekomaten.

– Jag handlar så mycket ekologiskt som det går, men det är också en prisfråga, säger Thomas Bergman som är föräldraledig med sonen Lou snart ett år.

Familjen har handlat ekologisk mat i flera år och det har blivit mer och mer med tiden.

– Det har mycket att göra med att butikerna erbjuder mer ekologiskt. Många butiker har till exempel bara ekologiska bananer, det är en tydlig trend, säger Thomas Bergman.

Icas ekologiska försäljning ökade med 50 procent och Axfood med 43 procent. Coop ökade med 19 procent från en hög nivå – där är nästan var tionde såld vara, 9,2 procent, nu ekologisk. Mest säljer barnmat, ägg och mjölk.

– Hälsotrenden har stärkts under året bland konsumenter, det visar internationella undersökningar. Och ekomat ligger högst när det gäller hälsofaktorer kopplade till livsmedel, framför allt hos de yngre konsumenterna, säger Cecilia Ryegård.

Allra mest ökade försäljningen av ekologiskt hos Systembolaget, 68 procent. I volym står de ekologiska dryckerna nu för 9,6 procent, därmed är Systembolagets mål om 10 procent ekologiskt år 2020 redan nästan uppfyllt.

Offentliga måltider i kommuner och landsting ligger i topp när det gäller ekologiskt. År 2014 låg andelen på 14 procent i genomsnitt. Under förra året ökade försäljningen till offentliga måltider med 22 procent, medan ökningen till privata storhushåll, hotell och restaurang stannar på 10 procent.

Den stora efterfrågan har gjort att vissa ekologiska varor tidvis har tagit slut. Svenska Kravmärkta ägg, bacon, vissa grönsaker och nötfärs har det varit brist på. En större svensk ekologisk produktion skulle behövas för att möta efterfrågan.

– Vi ser att fler producenter är intresserade av att ställa om, det man väntar på är en politisk signal. Om det fanns konkreta ekomål för offentlig sektor och mål för ekoareal tror jag fler skulle våga satsa, säger Cecilia Ryegård.

Hon jämför med grannlandet Danmark där politikerna har satt mål både för ekologisk produktion och ekologisk export.

– En viktig del i Danmarks ekoframgång har varit att man har jobbat gemensamt med branschpolitik och handel, säger Cecilia Ryegård.

I takt med att intresset för ekologiska livsmedel ökar så ökar också risken för matfusk. Avslöjandet häromdagen om att stora mängder utländskt kött misstänks ha sålts som Kravmärkt är ett tecken på att det kan hända och inte är helt lätt att upptäcka.

–  Att slå vakt om certifieringens tillförlitlighet är en av de viktigaste frågorna för branschen framöver. Konsumenterna måste kunna lita på märkningen, säger Cecilia Ryegård.

Mer om ekologisk mat

• ”Efterfrågan större än utbudet av ekologisk mat”
Försäljningen av ekologisk mat fortsätter att öka kraftigt. Under första halvåret i år har ökningen varit runt 50 procent hos vissa livsmedelskedjor, visar DN:s rundringning.

• Fula morötter tar plats i matbutikerna
Förut kasserades var tredje ekologisk morot från Wide­grens gård på Gotland för att de inte var tillräckligt snygga. Men i år ska även de mindre perfekta få åka med till affären när Coop i  höst börjar sälja ”roliga” grönsaker.

• Färre bönder vågar satsa på ekologiskt
Omställningen till ekologiska lantbruk hänger inte med den explosionsartade ökningen av ekologisk försäljning i matbutikerna. Det oroar livsmedelshandeln och svenska ekologiska lantbrukare som ser en ökad risk för tomma butikshyllor och en ökad import av ekologiskt.