Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Svensken tycker allt sämre om reklam

Färre än var femte svensk har i dag en positiv inställning till reklam. Reklam i mobilen tycker folk allra sämst om, men tv-reklamen kommer inte långt efter.

Undersökningen som beställts av Sveriges Annonsörer visar att inställningen till reklam förändrats dramatiskt sedan 2005, då 44 procent av svenskarna hade en positiv inställning till reklam.

Sponsring och reklam i morgontidningarna går hem klart bättre än reklam i etermedierna. Anders Ericson, vd vid Sveriges Annonsörer, vill dock inte döma ut den svenska reklamen som dålig. Svenska byråer har de senaste åren vunnit många internationella utmärkelser, påpekar han.

"Däremot har det blivit betydligt svårare att skapa reklam i ett allt mer fragmentiserat medielandskap. Samma budgetar som tidigare ska nu täcka in flera mediekanaler där kampanjtiderna blir allt kortare. Bra reklam är i dag en mycket svårare ekvation än tidigare".

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.