Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Systembolaget sätter försäljningsrekord

Det är kris för handeln. Men på fyra år har Systembolagets försäljning ökat med hela 26 procent. Varje år sedan 2006 har Systembolaget satt ett nytt rekord. I fjol såldes alkoholdrycker för över 30 miljarder kronor.

Medan detaljhandeln i stort går allt sämre fortsätter Systembolaget att visa starka siffror. I september såldes 6,5 procent mer alkohol än samma månad i fjol. Samtidigt ökade den totala detaljhandeln med endast 0,8 procent mätt i löpande priser.

Sedan 2006 har Systembolagets försäljning stigit från nära 24 miljarder till drygt 30 miljarder kronor och antalet kundbesök har ökat från 101 miljoner till 116 miljoner per år.

En förklaring är att allt fler svenskar väljer att handla i det statliga monopolets butiker i stället för att handla i grannländer, på utrikes flygresor och på nätet.

Samtidigt handlar den genomsnittliga kunden för lite mer pengar. En normal systembolagskasse kostade i fjol 260 kronor. För fem år sedan lade svenskarna ut i genomsnitt 235 kronor vid varje besök på Systembolaget.

– Våra kunder köper också lite dyrare produkter. Dessutom har priserna gått upp en del, vilket också får omsättningen att öka, säger Lennart Agén, presschef på Systembolaget.

Försäljningen av spritdrycker, som vodka och gin, har minskat under många år, medan öl och vin fortsätter att öka.

Enligt Stockholms universitets mätningar av alkoholkonsumtionen mätt i ren alkohol har den stigit för varje år, men inte lika mycket som försäljningen i kronor. Det handlar alltså om att kunderna ändrat sina preferenser.

– Vi gör inget för att marknadsföra våra produkter eller locka kunderna till våra butiker. Systembolaget finns till för att minska alkoholens skadeverkningar. Vårt uppdrag är att ge bra service, säger Lennart Agén.

Något som ökat starkt, parallellt med alkoholförsäljningen, är efterfrågan på alkoholfria drycker. I fjol såldes 31 procent mer alkoholfria alternativ och hittills i år har försäljningen ökat med 19 procent.

– Systembolaget erbjuder nu fler och bättre alkoholfria produkter. Det finns fler drycker med vuxensmak, som ger bra mat- och dryckkombinationer. De är torrare än till exempel juice och läsk, säger Agén.

Han ser också efterfrågan på alkoholfria drycker som en effekt av en stark hälsotrend, som bland annat innebär att allt fler väljer att ta en vit månad då och då.

Lagom till årets julhandel lanserar Systembolaget även fyra alkoholfria snapsar.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.