Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ekonomi

Tågförseningar blev ännu dyrare

Resenärer väntar på tåget på Stockholms central i december i fjol.
Resenärer väntar på tåget på Stockholms central i december i fjol. Foto: Claudio Bresciani/Scanpix
Trots förbättrad snöröjning och ökade insatser för att hålla spåren framkomliga kostade vinterns inställda tåg och förseningar samhället mer än förra vintern. Bristande information till resenärerna är fortfarande ett stort problem.

De drygt fyra miljoner timmar som tågresenärerna blev försenade i vintras kostade samhället 2,4 miljarder kronor. Det är ändå bara själva förseningskostnaden i form av förlorade arbetstimmar. Följderna för företagen och andra som drabbades ingår inte i Trafikverkets siffror.

– Det är höga kostnader jämfört med en normal vinter. De är dubbelt så höga som normalt, säger verkets generaldirektör Gunnar Malm.

De största förseningarna  drabbade resenärerna i Skåne, främst beroende på problem med den nya Citytunneln. Även nattågen till Norrland hade tidvis kraftiga förseningar. Däremot fungerade pendeltågen i Stockholm bättre än förra vintern.

Många väntade sig säkert att järnvägen skulle fungera betydligt bättre än vargavintern 2009/10. Sedan dess har Banverket lagt mycket pengar på att snabbare få bort snön från spåren, värma upp växlarna och ha jourstyrkor som rycker ut för att hålla trafiken i gång. Dessutom hade verket redan före snöns ankomst kommit överens med tågbolagen om vilka tåg som ska dras in.

– Man ska inte tro att man från den ena vintern till den andra har löst alla problem. Vi har ett eftersatt underhållsbehov på järnvägen samtidigt som trafiken fortsätter att öka, säger Gunnar Malm.

– Det kommer att bli fortsatta problem i trafiken. Att tro något annat är att drömma.

Ytterligare en orsak till att snö och kyla så lätt kan få tågsystemet ur led är att det är så hårt belastat, inte minst i Stockholm och Göteborg. Med små marginaler i systemet fortplantar sig en störning snabbt samtidigt som den växer.

Kritiken att resenärerna får otillräcklig information både på tågen och på stationerna när det krånglar har Gunnar Malm full förståelse för. Trafikverket kommer nu att göra om sin organisation för att försöka få en förbättring till stånd.

Trafikverkets ansvar är informationstavlorna och högtalarutropen på stationerna. Det ska också serva tågbolagen med trafikinformation.

– Men det är tågoperatörernas ansvar att skicka information till exempel via sms till sina resenärer, säger Gunnar Malm och menar att samarbetet mellan Trafikverket och tågbolagen blivit mycket bättre.

Fakta: 100 miljoner mer än beräknat

Trafikverkets kostnader för snöröjning och annat som hänger ihop med vintern blev 310 miljoner kronor mot beräknade 210 miljoner.

Kostnaden för att få växlar att fungera, till exempel uppvärmning, var 35 miljoner kronor inför senaste vintern. Kommande vinter beräknas 30 nya miljoner läggas ned på växlarna.

Samhällets kostnad för den försenade godstrafiken beräknas inte till mer än 200 miljoner kronor. Då ingår inte försenade leveranser och annat som drabbar företagen.

DN

 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.