Ekonomi

Tågstrejk har brutit ut

Foto: Johan Nilsson / TT

All svensk Öresundstågtrafik stoppades tidigt på måndagsmorgonen på grund av strejk. Det berör dagligen över 75 000 passagerare och ställer till det extra rejält för pendlare mellan Malmö och Köpenhamn och för alla dem som tänkt ta tåget till Köpenhamn/Kastrups flygplats.

– Det har varit lugnt under morgonen och passagerarna har vetat om att det pågår en strejk. Vi har haft personal på samtliga stationer för att svara upp mot kundernas behov. Det finns ju lite parallell trafik som fungerar, men på vissa sträckningar är det väldigt svårt att hitta något annat. Där får vi hänvisa passagerarna till buss eller bil, säger Mikael Danielsson, affärsområdeschef för tåg på Veolia.

Han tror att förhandlingarna mellan parterna kommer att återupptas.

– I går när vi skiljdes åt fanns inga planer. Men vi tror att innan veckan är slut kommer vi att ha startat upp nya förhandlingar.

Strejken bottnar i en konflikt mellan fackförbundet Seko och tågoperatören Veolia, som kör Öresundstågen, om hur tågen ska bemannas. Arbetsgivaren har sagt upp 250 tågvärdar och lokförare för att kunna återanställa dem under nya, enligt facket, sämre villkor. Det handlar om hur många tim-, deltids- och heltidsanställda arbetsgivaren anser sig behöva för att utnyttja arbetstiden så effektivt som möjligt.

På söndagen väntades medlare lägga fram ett slutbud som parterna skulle anta eller förkasta. Men inget bud kom eftersom båda sidor ansågs vara för låsta vid sina positioner.

– Vi är inte närmare varandra nu än när vi sade upp avtalet och varslade om konflikt. De frågorna vi har på agendan är helt olösta. Det innebär att vi inte kan skriva under något avtal i det här läget, så då får konflikten rulla i gång, säger Janne Rudén, förbundsordförande på Seko.

Hur länge konflikten kommer att pågå vågar Rudén inte spekulera i.

– Vi får avvakta och se vad Almega kan tänkas komma med. Man kan väl förvänta sig kontakt, men när har jag ingen exakt tidtabell för.

Veolia uppger att bolaget i stort är överens med facket om att så många som möjligt ska erbjudas heltidsanställningar.

– Men när vi kommer till protokollföring kommer det in en kravställning om att man vill villkora hur många timanställda som ska finnas i företaget, det är ett villkor som är direkt omöjligt, säger Mikael Danielsson, affärsområdeschef på Veolia.

Tågstrejken får konsekvenser för passagerare som ska resa mellan Köpenhamn via Malmö till Göteborg, Växjö, Kalmar, Karlskrona och omvänt. Den stoppar också trafiken med Veolias Snälltåg mellan Malmö och Stockholm samt - under den stundande nationaldagshelgen - mellan Malmö och Berlin.

Ingen ersättningstrafik sätts in eftersom det skulle betraktas som strejkbryteri.

Trafikanterna över Öresundsbron har dock en del alternativ att välja på. DSB, som ansvarar för Öresundstågtrafiken på den danska sidan av sundet, sätter in ersättningsbussar mellan Kastrup och Hyllie station i Malmö. En rad bussbolag har också trafik till Köpenhamn, däribland Gråhundbus, Nettbuss, Eurolines, Swebuss Express och Travelshop. SJ kör dagligen ett antal tåg från Stockholm med slutmål Köpenhamn och DSB tåglinjen Ystad-Skurup-Svedala-Kastrup-Köpenhamn.

Likaså trafikeras färjelinjen Helsingborg-Helsingør som vanligt.

På Krösatågen som trafikerar sträckan Hässleholm och Växjö har Veolia satt in extravagnar för att underlätta för resenärerna under strejken. Rolf Sjöstrand, ombudsman för Seko Syd, är inte glad över agerandet.

– Det är positivt att resenärerna kommer fram, för det är inte resenärerna utan arbetsgivaren som ska drabbas av en konflikt. Men det är Veolia som sätter in Krösatågen, så det är klart att det är jävligt irriterande. De trappar upp konflikten mot oss, säger han.

Seko Syd fick höra om de extrainsatta vagnarna i går. Det kan leda till att Seko väljer att trappa upp strejken och varsla om strejk på fler tåg, säger Rolf Sjöstrand.