Ekonomi

Takboxar kan döda – myndighet överväger granskning

Flera vanliga takboxar klarar inte Testfaktas krocktest. Skidor och pjäxor flyger som projektiler, eller så far hela lådan av.

Skidsäsongen är igång och på vägarna norrut trängs fjällresenärerna, ofta med en takbox på biltaket. Men vid en krock kan boxen och packningen inuti bli livsfarlig för andra trafikanter.

Testfakta har låtit SP, Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, krocktesta sju olika takboxar i plast vid en hastighet av 40 kilometer i timmen. Flera av boxarna får usla resultat – antingen far de av biltaket eller så öppnas boxen och hela lasten kastas ut. Vid en verklig krock skulle det kunna få mycket allvarliga konsekvenser.

– Det som kan hända är att lasten far in igenom vindrutan på en annan bil. Får du en skida i kroppen kan det vara direkt dödande, säger Anders Kullgren, Trafikforskningschef på Folksam.

Lagkraven på vad en last på ett biltak måste hålla för är en kraft på 1 g, vilket motsvarar en kraftig inbromsning. Utöver det finns flera branschstandarder för takboxar, men även där är kraven lägre ställda än den krock som genomfördes i testet.

– 40 kilometer i timmen är en fullt rimlig hastighet, där sker många kollisioner och det borde en takbox klara, säger Anders Kullgren.

Han tycker att det finns anledning för Transportstyrelsen att se över kraven.

Men på Transportstyrelsen anser man inte att det finns skäl att skärpa reglerna.

– Vi har inte upplevt att det här är något problem, säger Ingela Sundin, chef för fordonsteknik på Transportstyrelsen.

Laboratoriet testade boxarna med en last på 50 kilo, och med den angivna maxlasten – för de flesta modeller 75 kilo. Vid testerna spändes packningen fast inuti boxen, precis som tillverkarna rekommenderar.

Bara en box, den från Thule, klarar att hålla lasten på plats. Den är också helt vattentät och lättast att hantera och slutar som klar testvinnare.

De billigaste takboxarna i testet, från Biltema och Jula, klarar krocken näst bäst. Där går boxväggarna sönder så att skidspetsarna sticker ut, men lasten och boxen sitter kvar. De två boxarna testades endast med 50 kilos last eftersom det är den maxlast de anger.

De betydligt dyrare boxarna från Calix och Mont Blanc, som kostar 8 000 respektive 6 000 kronor, klarar krocken sämst av alla. Antingen flyger hela boxen av taket på grund av att infästningarna brister. Eller så kastas lasten ur.

Reine Wasner, vd på Mont Blanc Group, säger till Testfakta att man på företaget är förvånade över resultaten, eftersom boxen klarat de tester som man själv låtit göra. Trots det kommer man inleda en intern utredning för att se om det är nödvändigt anpassa produkten för att göra den säkrare.

Autoform som tillverkar Calix framhåller att Calixboxen uppfyller de krav som ställs idag.

– Om kraven från myndigheter eller marknaden förändras kommer Autoform att anpassa sina produkter därefter, säger vd Håkan Gustavsson.

Klicka på grafiken för att få se en större version.

Foto: Testfakta

x

Fakta om testet

Testfakta har tillsammans med Norges Automobil-Forbund, NAF testat sju olika takboxar i plast. Testet är utfört av SP, Sveriges Tekniska Forskningsinstitut och bestod av tre delprov:

Krockprov

Takboxarna krocktestades på SP:s krockbana i en hastighet av 40 km/h och med en puls på 12 g. Takboxarna monterades på godkända takräcken enligt anvisningarna och packades med skidutrustning samt sandpåsar för att uppnå önskad vikt. Alla boxar krockades med sin specificerade maxvikt, samt med vikten 50 kg lastad i boxen. De boxar som har 50 kg som angiven maxvikt krockades endast en gång.

Vattentäthet

Takboxarna monterades en i taget på en bil som placerades framför en fläkt. Tillsammans med vinden tillfördes vatten motsvarande att bilen åker i 80 km/tim under ett kraftigt regn. Efter femton minuter bedömdes hur mycket vatten som kommit in.

Hanterbarhet

Tre testpersoner av olika längd bedömde takboxarnas hanterbarhet – hur lätta de är att montera på takräcket, packa, öppna och stänga. Panelen bedömde även låset. Totalt tittade man på tio olika kriterier.