Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ekonomi

Taxitjänsten Uber kan bryta mot lagen

I drygt 1,5 år har Uber funnits i Sverige. Leif Borell är en av dem som kör för taxitjänsten i Stockholm.
I drygt 1,5 år har Uber funnits i Sverige. Leif Borell är en av dem som kör för taxitjänsten i Stockholm. Foto: jonas lindkvist

Lyxtaxitjänsten Ubers samarbetspartner bryter sannolikt mot lagen när de kör utan taxameter. Men myndigheterna har svårt att komma åt problemet.

I Sverige är det olagligt att köra taxi utan taxameter, men en del av företagen som Uber samarbetar med har beviljats dispens av Transportstyrelsen. Myndigheten kan ge undantag vid synnerliga skäl, exempelvis till företag som ägnar sig åt guidade turer. Däremot fick två företag nej när de förra året ansökte om dispens med motiveringen att de tänkte köra åt Uber.

Enligt Mikael Kyller, utredare på Transportstyrelsen, kan det vara så att Uberanslutna företag bryter mot reglerna.

– Om det är så att det utförs ”traditionella” taxiresor mot kontant betalning i ett fordon som omfattas av undantag från taxameterkravet, så sker det mot villkoren som krävs för att få undantag, säger han.

Ett annat problem med Ubers bilar är att priset alltid räknas ut med hjälp av taxitjänstens datasystem, vilket kommuniceras via en app.

– Om de här uppgifterna stämmer bedömer jag inte att sam­arbetsföretagen följer regelverket. Priset ska beräknas och registreras i godkänd och plomberad taxameter under resans gång eller så ska kunden erbjudas en resa till fast pris, men det fasta priset ska registreras i taxametern innan resan påbörjas.

Skatteverket anser att det är ett problem att det i dag inte går att kontrollera alla taxiföretag på ett likvärdigt sätt. Det betyder dock inte att alla taxiföretag nödvändigtvis behöver ha en taxameter.

– Det viktiga är att alla uppgifter säkras för att vi ska kunna kontrollera branschen likvärdigt. Om man kan skapa lika säker lagring av uppgifterna via en app ska inte Skatteverket stå i vägen för det, säger Lise Pripp, samordnare på Skatteverket.

Hon kan inte svara på om Skatte­verket i dag har tillräcklig information för att kontrollera Uberanslutna företag.

– Dels har jag inte tillräckligt med kunskap, dels kan jag av utredningsskäl inte i detalj avslöja hur vi går till väga. Men det handlar om att spåra upp transaktioner, antingen elektroniskt eller via kvitton.

Ubers svenska vd, Robin Reznik, hävdar att man följer svensk lagstiftning.

– Vi är fullt lagliga i de länder vi opererar i. Vi har en dialog med myndigheter som Transportstyrelsen om hur vi kan skapa modernare regleringar, som är anpassade efter dagens teknik.

Transportstyrelsen sköter tillsynen av alla taxiföretag som innehar trafik­tillstånd, men anser inte att den brister i sitt ansvar.

– Vår tillsyn är skrivbordsbaserad. Vi är beroende av polisrapporter, domar och beslut från Skatteverket för att utöva den. Så länge du sköter dina papper någotsånär snyggt och inte fastnar i någon rutinkontroll, så kan det ta ganska lång tid innan oegentligheter upptäcks, säger utredare Mikael Kyller.

Enligt Transportstyrelsen är Uber under diskussion hos berörda myndigheter, i första hand Transportstyrelsen, Polisen, Ekobrottsmyndigheten och Skatteverket. Det är oklart om taxitjänsten bryter mot någon lag, eftersom bolaget bara erbjuder en teknikplattform som sköter bokningar och betalning.

Fakta: Kunden använder app

Den amerikanska lyxtaxitjänsten Uber startade sin verksamhet i Sverige i januari 2013 och finns i Stockholm och Göteborg. I dagarna lanserade bolaget en testversion av samåkningstjänsten UberPOP, där bilägare som har en ledig plats i fordonet kopplas samman med resenärer.

Taxitjänsten äger inga egna bilar utan samarbetar med taxiföretag och limousinbolag, som huvudsakligen kör Mercedes S-klass och E-klass samt Toyota Prius. Bolaget uppges ha ett hundratal fordon. Alla förare har taxiförarlegitimation och bolagen har taxitrafiktillstånd.

Tjänsten fungerar genom att kunden laddar ned Ubers app, som registrerar identitet och kontonummer. När resan är över dras pengarna automatiskt från kontot. Priset är baserat på tid och sträcka. DN

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.