Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ekonomi

Telia vill slå tilbaka mot Google och Facebook

Telia Sonera vill ta mer plats i kundernas liv. Vd Johan Dennelind anser att Google, Facebook med flera tagit över för mycket. Operatörerna måste slå tillbaka, säger han.

Telia Soneras vd tvekar inte att ta till krigsmetaforer när det gäller kampen om kunderna i IT- och telekombranschen.

– Vi blir attackerade varje sekund av andra som vill ta del av våra affärer. Vi måste försvara oss och slå tillbaka, säger Johan Dennelind.

Fältslaget handlar om vem som kan tjäna på all den mängd datatrafik som konsumenter och företag numera kräver i sitt dagliga liv. Operatörerna sitter i rävsaxen att de måste investera för att öka kapacitet i näten samtidigt som Google med flera tjänar stora annonspengar på konsumenternas surfande.

Men som många i branschen har Johan Dennelind noterat att USA:s största bredbandsoperatör Comcast nyligen slöt ett unikt avtal med filmtjänsten Netflix. Netflix ska betala för att få förtur i näten och därmed garanteras bra kvalitet.

– Det är bara en tidsfråga innan såväl slutkunder som innehållsleverantörer är villiga att betala mer för att få bra kvalitet, säger Johan Dennelind till DN.

Netflix är uppenbarligen villig att betala, men andra?

– Jag tror inte de har något val. De måste gå in i en partnerdiskussion med dem som äger näten.
Trots krigsmetaforerna vill Telias vd samarbeta med innehållsleverantörerna.

– Vi vill vara mer relevanta för våra kunder och jag tror att det bästa sättet är att erbjuda tjänster tillsammans med partners, säger han.

En känd sådan är Spotify. En annan är med elbilstillverkaren Tesla, där ägaren kan ha koll på sin bil redan i fabriken. Johan Dennelind vill framöver ha betydligt bredare och djupare samarbeten.
Det Telia kan bidra med är, förutom själva näten, mycket information om kunderna, vilket är känsligt.

– Internetspelarna är duktiga på att kommersialisera och sälja informationen och du har som kund godkänt det, men har du verkligen förstått vilken data du har lämnat ut?
Johan Dennelind lovar att Telia ska vara återhållsamt och bara lämna ut information utifrån kundernas villkor, inte annonsörernas.

Just att skydda kunderna har varit ett annat problem på några av bolagets tillväxtmarknader. Säkerhetstjänsten i bland annat Georgien har haft direkt tillgång till näten.
Telia har stramat upp sin hållning och alla beslut som bedöms påverka yttrandefrihet tas nu centralt, inte av det lokala bolaget.

Har ni märkt någon skillnad?

– Egentligen inte, myndigheterna fortsätter att fråga efter uppgifter och jag tror man måste ge det mer tid, kanske tre-fyra år, säger Johan Dennelind.

Och om inget hänt då?

– Då har vi misslyckats och måste göra något mer.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.