Ekonomi

The Guardian: Slavarbete på fiskebåtar i Asien

Handeln med asiatiska jätteräkor bygger delvis på rena slavarbetet, enligt uppgifter som brittiska tidningen The Guardian tagit fram.
Handeln med asiatiska jätteräkor bygger delvis på rena slavarbetet, enligt uppgifter som brittiska tidningen The Guardian tagit fram. Foto: Thamizhpparithi Maari / Wikimedia Commins (CC BY-SA 3.0)

Slavarbete håller upp produktionen av fisk och skaldjur i Sydostasien, avslöjar brittiska tidningen The Guardian i en stor kartläggning. Under hot om våld tvingas män att arbeta utan lön under flera år i sträck på fiskebåtar utanför Thailand.

Räkorna hamnar till slut på diskarna hos butikskedjor i väst som amerikanska Walmart och Costco, franska Carrefour och brittiska Tesco, skriver tidningen i sin nätupplaga.

The Guardians undersökande projekt har pågått under sex månader. Nu redovisas vad som kommit fram, hur ett stort antal män köpts och sålts som slavar och hållits mot sin vilja ombord på fiskebåtar i vattnen utanför Thailand. Verksamheten är att se som en integrerad del av produktionen av räkor – som sedan säljs på en global marknad.

Exempelvis kan The Guardian avslöja att världens största odlare av räkor, Thailandsbaserade Charoen Pokphand Foods (CP Foods), köper räkfoder i form av fiskmjöl från vissa leverantörer som äger, driver eller köper in produkter från fiskebåtar bemannade med slavarbetare.

Slavarbetare som lyckats fly från båtar som levererar till CP Foods och andra företag i branschen berättar för The Guardian om fruktansvärda förhållanden.

20 timmar långa arbetsskift gäller, liksom återkommande misshandel, tortyr och mord i ren avrättningsstil. Några av arbetarna hade varit till sjöss under flera år i sträck, somliga hade regelbundet erbjudits drogen metamfetamin för att orka med den hårda arbetstakten. Ytterligare andra hade sett hur slavar mördats framför deras ögon.

Femton arbetare från Burma och Kambodja berättade om hur det gick till när de förslavades. De hade anlitat mäklare i sökandet efter arbete i Thailand, i fabriker eller på byggarbetsplatser. I stället hade de femton sålts till fartygskaptener, ibland för så lite som motsvarande 250 brittiska pund, cirka 2.800 kronor.