Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Ekonomi

Tittarna vänder dumburken ryggen

Foto: JanErik Henriksson/TT

Allt fler signaler kommer nu om att svenskarnas tv-tittande minskar dramatiskt. Redan inom ett år kommer var fjärde svensk att vända tv:n ryggen, visar en ny undersökning. Och reklampengarna följer dit tittarna går.

Tv-kanalernas guldår med den traditionella tv-tablån är över. Redan i dag väljer nästan 40 procent av Sveriges befolkning dagligen att istället titta på tv-liknande innehåll via mobilen, surfplattan eller datorn. Det visar en undersökning gjord av PlayAd i samarbete med undersökningsföretaget Inizio.

– Förändringen sker snabbare än många tror. Rent tidsmässigt har webb-tv redan nu mer än halvvägs hunnit ikapp det vanliga tv-tittandet. I yngre generationer är online-tittandet på väg att dominera, konstaterar Alexei Grinevski, analyschef på företaget PlayAd.

– För bara fem år sedan var den traditionella tablå-tv:n helt överlägsen men nu är det ”när jag vill, var jag vill”-principen som dominerar och det är mobilen som är motorn i den utvecklingen.

Enligt PlayAd är det de svenska nätpublicisternas webb-tv-satsningar och Youtube, som står för den största dagliga räckvidden. Tittandet på tv-kanalernas egen webb-tv och streamade tjänster som Netflix tenderar att ske mer sällan och är mer planlagd.

Den för tv negativa trenden stöds också av flera andra undersökningar. Enligt till exempel Jakob Bjur som forskar om mediekonsumtion vid Göteborgs universitet har tv-tittandet i traditionell mening långsamt minskat sedan 2010.

– Men bara under de senaste månaderna har minskningen eskalerat, säger han till Radions Ekoredaktion.

Tittarsiffror från mätföretaget mms har tablå-tv-tittandet, alltså den tid vi tittar på tv-apparaten när programmen sänds, minskat med mellan 5 och 11 procent under de senaste månaderna.

Ökningen av tittandet på rörlig bild online är särskilt tydlig bland högutbildade och höginkomsttagare mitt i karriären enligt undersökningsföretagets undersökning. Det gör att de digitala alternativen redan i dag har en högintressant målgrupp för större delen av annonsmarknaden

En uppskattning som bolaget gjort pekar på ett intäktsbortfall på mer än en halv miljard kronor för de stora tv-husen om det traditionella tv-tittandet minskar med så lite som 10 procent.

Lars Blomberg, vd för PlayAd Media Group AB, konstaterar att den förflyttning av reklampengar som vi nu börjat se från traditionell tv-reklam till Video Online är ett resultat av tittarnas nya beteende.

– Vi kommer över tid att få samma genomslag på mediamixen som den tidigare förflyttningen av pengar från print till digitala medier. Möjligtvis med skillnaden av att det nu till och med kan gå ännu fortare, säger han.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.