Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ekonomi

”Tjejprodukter” är 50 procent dyrare

Foto: Fredrik Sandberg / TT

Varor som är i stort sett identiska kostar mer när de riktar sig till kvinnor än till män. Till exempel är en rosa sparkcykel dyrare än en blå och jeans från Levis nästan 50 procent dyrare, enligt en brittisk undersökning.

Det är tidningen The Times som jämfört hundratals varor inom skönhet, kläder och leksaker. Resultatet är att med ett undantag är produkter som marknadsförs mot kvinnor och flickor dyrare.

Några exempel: Tescos rosa engångsrakhyvlar var dubbelt så dyra som de blå, Argos sparkcykel för barn kostade 5 pund mer (cirka 65 kronor) när den var rosa i stället för blå, Levis modell 501 var i snitt 46 procent dyrare för kvinnor trots att längd och vidd var samma som för män, hos Amazon var Playmobils piratskepp billigare än företagets ”Fairy Queen”-skepp.

Inom skönhetsprodukter, som deodoranter och parfymer, var prisskillnaden 39 procent, enligt The Times.

Flera av de utpekade företagen vill inte kommentera priserna. Men hos Tescos säger en talesperson att produkter som riktar sig till kvinnor har andra egenskaper och annan design. Apotekskedjan Boots förklarar att varorna prissätts individuellt utifrån bland annat innehåll och marknadsjämförelser.

Detaljhandelsexperten Carol McKenzie, på Stirlinguniversitetet, säger till tidningen att numera hjälper informationstekniken företagen att snabbt få svar på vad kvinnor är villiga att betala för produkterna. En annan analytiker konstaterar att prissättning enbart handlar om utbud och efterfrågan, vilket betyder att kvinnor är villiga att betala mer än män för till exempel kläder och skönhetsprodukter.

Parlamentsledamoten Maria Miller, ordförande för parlamentets jämställdhetskommitté, reagerar på skillnaderna och tycker det är oacceptabelt att kvinnor betalar mer för samma produkter.

– Vi kommer att titta närmare på resultatet och se om det är något som vi behöver undersöka mer, säger hon.

När staden New York nyligen gjorde en liknande undersökning av 800 produkter kom den fram till att flickor och kvinnor i snitt betalar sju procent mer.

The Times fann alltså ett exempel som bröt mönstret: Underbyxor var dyrare för pojkar än för flickor.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.