Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Ekonomi

Tre av fyra nattåg bort när SJ drar i bromsen

Foto: Stefan Nilsson

Större delen av nattågstrafiken till Jämtland försvinner nästa år. Tågen visar inte tillräckligt god lönsamhet, menar SJ.

Beskedet är en kalldusch för turistföretagen i Åre. Regionen ska i veckan uppvakta både SJ, Trafikverket och regeringen.

DN har tidigare berättat att neddragningar av nattågstrafiken ligger nära till hands när SJ måste minska sina kostnader.

Nu står det klart att bolaget i april nästa år lägger ned nattågstrafiken till Jämtland förutom under hög­säsongsperioderna jul/nyår, vintersportveckorna samt några veckor under sommaren, sammanlagt 90 dagar. Tre fjärdedelar av trafiken försvinner.

– Passagerarunderlaget räcker inte för att vi ska kunna köra med lönsamhet under övriga perioder, säger Björn Nilsson, chef för SJ:s nattågstrafik.

Han säger att nattågen till Jämtland årligen går med många tiotals miljoner i förlust trots att man samarbetat med turistnäringen i Jämtland för att öka resandet.

– Vi har också minskat förlusterna med en tredjedel genom att samköra Jämtlandstågen med ­nattågen till Norrbotten, men det är inte tillräckligt, säger Björn Nilsson.

I Jämtland har man med bestörtning tagit emot SJ:s besked. Turistnäringen i länet omsätter över fyra miljarder per år och är mycket viktig för regionens ekonomi.

– Jag har förståelse för att SJ måste gå med vinst, men det måste också finnas ett samhällsintresse för att utveckla destinationen och länet, säger Åres kommunalråd Peter Bergman (S).

Han tycker att SJ:s besked är särskilt olyckligt eftersom turistföretagen i Åre kommun på senare år jobbat mycket för att öka sysselsättningen utanför högsäsong – just de perioder när nattågen nu försvinner. Han anser också att trafiken varit haltande med krånglande ­bokningssystem och byten till dagtåg.

Läs mer: Hotet mot nattågen retar turismföretag

Robert Uitto (S), regionråd för Jämtland-Härjedalen, håller med och tycker att SJ gett upp för lättvindigt:

– Jag kan inte se att SJ gjort särskilt stora insatser för att marknadsföra nattågen.

Han menar att SJ:s beslut slår mot hela regionen:

– Vårt största problem är just infrastrukturen. Det duger inte att SJ säger att man ska köra 90 dagar per år. Som resenär ska man inte behöva kolla om det går ett tåg eller inte. Det kan bli en nedåtgående spiral.

Region Jämtland Härjedalen kommer tillsammans med näringslivet i veckan att uppvakta både SJ, Trafikverket och regeringen i ett försök att rädda nattågstrafiken.

– Vi kommer om ett par veckor att träffa SJ:s ledning i en samordnad uppvaktning och framföra våra synpunkter, säger Robert Uitto.

Samtidigt kör man ett parallellt spår som går ut på att undersöka möjligheten att den olönsamma nattågstrafiken skulle kunna upphandlas med ett statligt stöd.

– Vi ska ta upp den frågan med Trafikverket vid ett möte den här veckan, säger Robert Uitto.

Trafikverket har ett uppdrag att undersöka tillgången på långväga kollektivtrafik i hela landet och upphandlar i dag nattågstrafiken till övre Norrland. Eftersom SJ hittills bedrivit nattågstrafik på kommersiell basis till Jämtland har Trafikverket inte haft någon anledning att titta på den sträckan.

– Inom vårt nuvarande uppdrag kommer vi att undersöka vilka konsekvenser som en nedlagd nattågstrafik får. Först efter det vet vi vilka alternativ som kan vara aktuella och om dessa ryms inom vår budget, säger Håkan Jacobsson, ansvarig för nattågsavtalet på Trafikverket.

Karin Svensson Smith (MP), ordförande i riksdagens trafikutskott, tycker att staten måste ge SJ ett tydligt definierat samhällsuppdrag.

– Man kan inte lasta SJ som bolag för detta, men jag tycker att det ska finnas nattågstrafik mellan ­Stockholm och Malmö, till övre ­Norrland och till Jämtland, för att hålla klimatmålen inte minst, säger hon.

Har ni diskuterat nattågen i trafikutskottet?

– Det råder lite av ett vakuum på det här området så länge järnvägsutredningen pågår. Slutbetänkandet presenteras i december, men frågan är akut, säger Karin Svensson Smith.