Ekonomi

Trosreklam inför Fars dag upprör många

Bilder på underkläder och uppmaningen: ”Behaga honom!” Det är Sturegallerians reklamkampanj inför fars dag. Reklamaffischerna har väckt ramaskri på sociala medier och anmäls nu till Reklamombudsmannen.

På Twitter och Instagram flödar kommentarerna om Sturegallerians reklam. Bilden på lila spetstrosor och med texten ”Please, please him” delas i en rasande fart.

”Sturegallerian uppmanar barn att behaga sin far med ett par spetstrosor. Mysigt!” kommenterar till exempel an användare på Twitter.

”Vad menar Sturegallerian? Ska barnen klä sig i sexiga trosor för att ”behaga” pappa på Fars dag?” skriver en annan.

Reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig bekräftar att de har fått in två anmälningar mot reklamen.

– De som har anmält reklamen tycker att den är könsdiskriminerande och stötande, säger hon till DN.

Reklamombudsmannen kommer nu att utreda om reklamen kan ses som köndiskriminerande eller stötande.

– Marknadskommunikation får inte framföras på ett stötande sätt och vi tittar bland annat på om reklamen följer god affärssed, säger hon.

När det gäller könsdiskriminerade reklam så får den exempelvis inte vara objektifierande och kränkande.

När prövningen är klar läggs beslutet om reklamen ut på Reklamombudsmannens hemsida.
– Det blir som en massmedial skampåle, säger Elisabeth Trotzig.

I ett mejl till DN skriver Maria Jälmestål som är marknadskoordinator på Sturegallerian att det är olyckligt att vissa känner sig förolämpade av reklamen.

”Det är på intet sätt menat att vara sexistiskt, kränkande eller objektifierande. I så fall hade vi aldrig valt den vägen. Vi tar givetvis allvarligt på detta och har därför tagit bort de enheter som upprör och ersätter dem med traditionella presenter.”

”Vi stod i valet mellan att kommunicera enbart klassiska och mer traditionella presenter till Far, eller att lägga till ett överraskningsmoment- ett så kallat disruptivt kommunikationsgrepp- som bejakar att mammor ger presenter till sina män. Ty i dagens intensiva mediaklimat behövs ibland mer än bara konventionella grepp för att sticka ut i bruset. Ett val vi i dag ångrar och ber om ursäkt för och därmed dragit tillbaka”, skriver hon till DN.

Följ DN Ekonomi på Twitter.