Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Tuff Audireklam är inget för fegisar

Audi i Sverige väcker känslor med sin senaste reklam. Arkivbild.
Audi i Sverige väcker känslor med sin senaste reklam. Arkivbild. Foto: CHRISTOF STACHE/AFP

Har man ett varumärke så måste det vårdas. Det är en självklarhet. I teorin - i praktiken är det svårare. Det visar Audi i Sverige som väckt starka känslor hos sina kunder.

Man kan nästan se framför sig hur reklambyrån lekte med vad Audi står för och sedan funderade på hur man skulle kunna utmana den bilden. Det vill säga bilden av sportiga bilar för företrädesvis män.

Alltså kom någon på att en radikalfeminist som Karin ”Kakan” Hermansson var ett bra val; en antites visavi vad det bayerska bilföretaget brukar stå för.

Hon är en mångsidig komiker, konstnär, programledare med mera som sätter en ära i att utmana och reta. Särskilt upprörs hon över män.

Nu har kampanjen lyckats kan man tycka.

Hennes själva affärsidé är att väcka uppmärksamhet och debatt om sådant hon anser är viktigt. Ibland har hon tagit i så mycket att det gått över gränsen för vad man kan uttrycka i ett offentligt samtal och tvingats be om ursäkt.

I den nya kampanjen där hon, tillsammans med två andra ”färgstarka personligheter” fått vara med och utforma varsin Audibil finns inte mycket att uppröras över.

Det är själva anlitandet av Karin ”Kakan” Hermansson som retat upp en samling Audimän som visat sig vara precis så fyrkantiga som väl reklambyrån trodde.

Det hotas med bojkott av bilmärket om inte samarbetet upphör.

Nu har kampanjen lyckats kan man tycka. Bilmärket har fått den välförtjänta uppmärksamheten.

Vad händer då?

Audi Sverige fegar.

Kampanjen pausas.

Sensmoral: om man inte pallar starka grejer så ska man hålla sig till traditionell förutsägbar reklam. Varför inte köra med en Audi i en skidbacke eller låta en kärnfamilj med mamma, pappa, son och dotter trivas med sin nya Audi?

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.