Flygbranschen

Turbulent för kunden när bolagen krisar

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Nytt samarbete

SAS har undertecknat ett joint venture-avtal med Singapore Airlines som ­omfattar flygförbindelser ­mellan Skandinavien och Singapore.

Avtalet kommer efter att de båda bolagen i januari i år undertecknade ett memorandum of understanding. Samarbetet väntas leda till ökad flygtrafik mellan Singapore och Skandinavien, skriver SAS i ett pressmeddelande.

De båda flygbolagen har redan i dag ett samarbete. TT

Flygbranschens vinnare och förlorare

Ingen omedelbar risk

TAP

Lufthansa/Swissair

Norwegian

Ryanair

Finnair

British Airways,

Air France/KLM

Turkish Airlines

Welling Air

Malmö Aviation

I farozonen

Skyways/CityAirlines

Air Berlin

Alitalia

SAS

Olympic Air

Aegean

Blue1

Air Baltic

Austrain Air

LOT

I konkurs

Spanair

Cimber Sterling

Malev

Flygbolagen i Europa går på knäna. Tre ­uppmärksammade konkurser på kort tid och fler väntar enligt analytikerna. För kunderna väntar ett roulettspel i valet av flygbolag när biljetter ska bokas.

Flygbolagen i Europa går på knäna. Tre ­uppmärksammade konkurser på kort tid och fler väntar enligt analytikerna. För kunderna väntar ett roulettspel i valet av flygbolag när biljetter ska bokas.

Spanska Spanair, ungerska Malev och nu senast danska Cimber Sterling har gjort konkurs där tusentals resenärer hastigt fått ändra sina resplaner. Men fler bolag är hotande nära en konkurs.

Analytiker uppger för DN Ekonomi att ytterligare 5–10 konkurser i branschen kan komma inom de närmaste två åren och minst lika många strukturaffärer där kristyngda bolag tas över av konkurrenter väntas.

Annons:

Den europeiska kontinenten är till skillnad mot Nordamerika nedlusad av flygbolag där de flesta slåss i stenhård konkurrens. Grovt räknat handlar det om 250–300 bolag i varierande storlek som trängs i Europa.

Höga bränslepriser och biljettpriser som tryckts ner i botten har medfört att ett stort antal verksamheter går mer eller mindre jämnt upp – eller som till exempel i fallet SAS med förluster i åratal. Det är lite av ett rävspel som pågår där alla hoppas på att konkurrenter ska försvinna och att priserna kan höjas igen.

– Många flygbolag har haft det mycket tufft i 10–15 år och även om resenärerna blir fler så är situationen fortsatt utmanande, säger Henrik Littorin, omvärldsanalytiker på statliga Swedavia.

Mot bakgrund till krisen i Grekland, Spanien och Portugal är risken stor att några av de ländernas flygbolag hör till dem som kommer att gå omkull. Andra bolag som plågas av dålig ekonomi är Skyways/City Airlines och Air Berlin men också etablerade storheter som Air France och KLM.

Som konsument kan det därför vara ett rent vågspel att välja bolag inför till exempel semesterresan. Inte minst flygtrafiken mellan de ekonomiska krishärdarna i Medelhavsområdet ligger i farozonen.

Även om det står mer eller mind­re klart för alla hur dålig ekonomi många flygbolag har, kommer konkursen alltid som en blixt från klar himmel. Därför extra viktigt att känna till sina rättigheter som resenär, betonar Henrik Littorin.

– Inget bolag vill i förväg tala om att det är risk för en konkurs. Minsta antydning om hur illa ställt det är skulle innebära att biljettförsäljningen upphör. I stället väljer flygbolagen att köra på som vanligt ända fram till det definitiva slutet.

Flyganalytiker DN Ekonomi talat med räknar med att Norwegian Air kommer att behöva söka sig till nya marknader, i första hand då österut i Europa. Det finns snart inte längre avsättning för den kapacitet som bolaget byggt upp i form av nya bränslesnåla plan.

Till skillnad mot all annan industriell verksamhet väljer flygbranschen att acceptera att gå på plus minus noll så länge det bara går. Flyg­analytikerna förklarar detta med att det tycks uppfattas som ”häftigt” att äga ett flygbolag. Till saken hör att många bolag ägs och stöttas av stater.

Förlusttyngda SAS, italienska Alitalia, grekiska Olympic Air och portugisiska TAP har åtskilliga gånger pekats ut som intressanta uppköpsobjekt för större jättar. SAS ägs bland annat av svenska, norska och danska staten.

– Tre stater som ägare, en bränsleslukande åldrande flotta och inte minst ett 40-tal olika fackklubbar underlättar definitivt inte en försäljning, konstaterar Anders Lidman, flyganalytiker och vd för bolaget Aeropol.

Läs mer:

SAS förnyar för 50 miljarder

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

Mer från förstasidan

sapo_500234
Foto:TT

 Riktade mot svenska mål. Dåd ska ha planerats av islamister i Sverige.

 Fredrik Reinfeldt (M): Kan bli kriminellt att strida med terrorgrupper. 10  2 tweets  8 rekommendationer  0 rekommendationer

Gissapartiet500
Collage:TT

 Pricka rätt i ny tjänst på DN. Para ihop rätt parti med rätt manifest. 23  8 tweets  15 rekommendationer  0 rekommendationer

DN:s Kristoffer Örstadius och statsvetare Anders Sundell bakom manifesttestet.  DN Gissa partiet.

Annons:
taltpuff
Foto:Magnus Hallgren

 Utbytesstudent får bo i tält. ”Får jag inte tag i något måste jag åka tillbaka till Tyskland.”

Annons:
Alliansen-500
Foto:Robert Henriksson

 Alliansförslag: Ytterligare 1,3 miljarder till försvaret fram till 2018. 158  23 tweets  134 rekommendationer  1 rekommendationer

 DN Debatt 3/9. ”Förstärkt försvar mot allt aggressivare Ryssland.” 634  128 tweets  506 rekommendationer  0 rekommendationer

sol_144102
Foto:TT

 Temperaturer runt 20 grader. Det spår SMHI för södra och mellersta Sverige.

 Unik grafik. Siffrorna om sommaren som alla pratar om. 4  1 tweets  3 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

 Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!
Annons:

DN PÅ AGENDAN

Annons:
Annons:
Annons: