Flygbranschen

Turbulent för kunden när bolagen krisar

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Nytt samarbete

SAS har undertecknat ett joint venture-avtal med Singapore Airlines som ­omfattar flygförbindelser ­mellan Skandinavien och Singapore.

Avtalet kommer efter att de båda bolagen i januari i år undertecknade ett memorandum of understanding. Samarbetet väntas leda till ökad flygtrafik mellan Singapore och Skandinavien, skriver SAS i ett pressmeddelande.

De båda flygbolagen har redan i dag ett samarbete. TT

Flygbranschens vinnare och förlorare

Ingen omedelbar risk

TAP

Lufthansa/Swissair

Norwegian

Ryanair

Finnair

British Airways,

Air France/KLM

Turkish Airlines

Welling Air

Malmö Aviation

I farozonen

Skyways/CityAirlines

Air Berlin

Alitalia

SAS

Olympic Air

Aegean

Blue1

Air Baltic

Austrain Air

LOT

I konkurs

Spanair

Cimber Sterling

Malev

Flygbolagen i Europa går på knäna. Tre ­uppmärksammade konkurser på kort tid och fler väntar enligt analytikerna. För kunderna väntar ett roulettspel i valet av flygbolag när biljetter ska bokas.

Flygbolagen i Europa går på knäna. Tre ­uppmärksammade konkurser på kort tid och fler väntar enligt analytikerna. För kunderna väntar ett roulettspel i valet av flygbolag när biljetter ska bokas.

Spanska Spanair, ungerska Malev och nu senast danska Cimber Sterling har gjort konkurs där tusentals resenärer hastigt fått ändra sina resplaner. Men fler bolag är hotande nära en konkurs.

Analytiker uppger för DN Ekonomi att ytterligare 5–10 konkurser i branschen kan komma inom de närmaste två åren och minst lika många strukturaffärer där kristyngda bolag tas över av konkurrenter väntas.

Annons:

Den europeiska kontinenten är till skillnad mot Nordamerika nedlusad av flygbolag där de flesta slåss i stenhård konkurrens. Grovt räknat handlar det om 250–300 bolag i varierande storlek som trängs i Europa.

Höga bränslepriser och biljettpriser som tryckts ner i botten har medfört att ett stort antal verksamheter går mer eller mindre jämnt upp – eller som till exempel i fallet SAS med förluster i åratal. Det är lite av ett rävspel som pågår där alla hoppas på att konkurrenter ska försvinna och att priserna kan höjas igen.

– Många flygbolag har haft det mycket tufft i 10–15 år och även om resenärerna blir fler så är situationen fortsatt utmanande, säger Henrik Littorin, omvärldsanalytiker på statliga Swedavia.

Mot bakgrund till krisen i Grekland, Spanien och Portugal är risken stor att några av de ländernas flygbolag hör till dem som kommer att gå omkull. Andra bolag som plågas av dålig ekonomi är Skyways/City Airlines och Air Berlin men också etablerade storheter som Air France och KLM.

Som konsument kan det därför vara ett rent vågspel att välja bolag inför till exempel semesterresan. Inte minst flygtrafiken mellan de ekonomiska krishärdarna i Medelhavsområdet ligger i farozonen.

Även om det står mer eller mind­re klart för alla hur dålig ekonomi många flygbolag har, kommer konkursen alltid som en blixt från klar himmel. Därför extra viktigt att känna till sina rättigheter som resenär, betonar Henrik Littorin.

– Inget bolag vill i förväg tala om att det är risk för en konkurs. Minsta antydning om hur illa ställt det är skulle innebära att biljettförsäljningen upphör. I stället väljer flygbolagen att köra på som vanligt ända fram till det definitiva slutet.

Flyganalytiker DN Ekonomi talat med räknar med att Norwegian Air kommer att behöva söka sig till nya marknader, i första hand då österut i Europa. Det finns snart inte längre avsättning för den kapacitet som bolaget byggt upp i form av nya bränslesnåla plan.

Till skillnad mot all annan industriell verksamhet väljer flygbranschen att acceptera att gå på plus minus noll så länge det bara går. Flyg­analytikerna förklarar detta med att det tycks uppfattas som ”häftigt” att äga ett flygbolag. Till saken hör att många bolag ägs och stöttas av stater.

Förlusttyngda SAS, italienska Alitalia, grekiska Olympic Air och portugisiska TAP har åtskilliga gånger pekats ut som intressanta uppköpsobjekt för större jättar. SAS ägs bland annat av svenska, norska och danska staten.

– Tre stater som ägare, en bränsleslukande åldrande flotta och inte minst ett 40-tal olika fackklubbar underlättar definitivt inte en försäljning, konstaterar Anders Lidman, flyganalytiker och vd för bolaget Aeropol.

Läs mer:

SAS förnyar för 50 miljarder

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

Mer från förstasidan

Örstadius-delad
Foto:Nils Öhman/Erik Ardelius

 Osäkra modem. Comhem har känt till allvarliga brister i mer än ett år. 58  13 tweets  42 rekommendationer  3 rekommendationer

 Lätt att ta över hemelktronik. DN styrde skrivare tre mil bort. 334  28 tweets  301 rekommendationer  5 rekommendationer

 Så lätt kan det hackas. Brister i Bredbandsbolagets modem. 953  135 tweets  766 rekommendationer  52 rekommendationer

 Tipsa DN om nyheter. Skriv till våra granskande reportrar.

 Tusen rum och kök. Turkiets presidentens nya bostad upprör både opposition och miljökämpar. 60  6 tweets  54 rekommendationer  0 rekommendationer

palats144
Foto:AFP
ambassad2-500
Foto:TT

 Sverige erkänner Palestina. Israel kallar hem ambassadör i protest. 1511  48 tweets  1460 rekommendationer  3 rekommendationer

 DN Ledare. Regeringens beslut är dessvärre ett slag i luften. 35  9 tweets  25 rekommendationer  1 rekommendationer

 Testa dina kunskaper. Vad vet du om Palestina? 74  3 tweets  71 rekommendationer  0 rekommendationer

 Därför fördömer FP regeringens beslut. Borgerliga partierna splittrade om Palestina. 231  11 tweets  218 rekommendationer  2 rekommendationer

ohlssonliten
Foto:TT
Annons:

 Kyrkan emot. 94-årings grav öppnas efter bråk om norska miljoner.

quizbordskick
Foto:Alamy

Har du koll på hyfs kring matbordet?  Gör Magdalena Ribbings quiz. 340  0 tweets  340 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

 Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: