Flygbranschen

Turbulent för kunden när bolagen krisar

Publicerad 2012-05-12 10:27

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Flygbolagen i Europa går på knäna. Tre ­uppmärksammade konkurser på kort tid och fler väntar enligt analytikerna. För kunderna väntar ett roulettspel i valet av flygbolag när biljetter ska bokas.

Flygbolagen i Europa går på knäna. Tre ­uppmärksammade konkurser på kort tid och fler väntar enligt analytikerna. För kunderna väntar ett roulettspel i valet av flygbolag när biljetter ska bokas.

Spanska Spanair, ungerska Malev och nu senast danska Cimber Sterling har gjort konkurs där tusentals resenärer hastigt fått ändra sina resplaner. Men fler bolag är hotande nära en konkurs.

Analytiker uppger för DN Ekonomi att ytterligare 5–10 konkurser i branschen kan komma inom de närmaste två åren och minst lika många strukturaffärer där kristyngda bolag tas över av konkurrenter väntas.

Den europeiska kontinenten är till skillnad mot Nordamerika nedlusad av flygbolag där de flesta slåss i stenhård konkurrens. Grovt räknat handlar det om 250–300 bolag i varierande storlek som trängs i Europa.

Höga bränslepriser och biljettpriser som tryckts ner i botten har medfört att ett stort antal verksamheter går mer eller mindre jämnt upp – eller som till exempel i fallet SAS med förluster i åratal. Det är lite av ett rävspel som pågår där alla hoppas på att konkurrenter ska försvinna och att priserna kan höjas igen.

– Många flygbolag har haft det mycket tufft i 10–15 år och även om resenärerna blir fler så är situationen fortsatt utmanande, säger Henrik Littorin, omvärldsanalytiker på statliga Swedavia.

Mot bakgrund till krisen i Grekland, Spanien och Portugal är risken stor att några av de ländernas flygbolag hör till dem som kommer att gå omkull. Andra bolag som plågas av dålig ekonomi är Skyways/City Airlines och Air Berlin men också etablerade storheter som Air France och KLM.

Som konsument kan det därför vara ett rent vågspel att välja bolag inför till exempel semesterresan. Inte minst flygtrafiken mellan de ekonomiska krishärdarna i Medelhavsområdet ligger i farozonen.

Även om det står mer eller mind­re klart för alla hur dålig ekonomi många flygbolag har, kommer konkursen alltid som en blixt från klar himmel. Därför extra viktigt att känna till sina rättigheter som resenär, betonar Henrik Littorin.

– Inget bolag vill i förväg tala om att det är risk för en konkurs. Minsta antydning om hur illa ställt det är skulle innebära att biljettförsäljningen upphör. I stället väljer flygbolagen att köra på som vanligt ända fram till det definitiva slutet.

Flyganalytiker DN Ekonomi talat med räknar med att Norwegian Air kommer att behöva söka sig till nya marknader, i första hand då österut i Europa. Det finns snart inte längre avsättning för den kapacitet som bolaget byggt upp i form av nya bränslesnåla plan.

Till skillnad mot all annan industriell verksamhet väljer flygbranschen att acceptera att gå på plus minus noll så länge det bara går. Flyg­analytikerna förklarar detta med att det tycks uppfattas som ”häftigt” att äga ett flygbolag. Till saken hör att många bolag ägs och stöttas av stater.

Förlusttyngda SAS, italienska Alitalia, grekiska Olympic Air och portugisiska TAP har åtskilliga gånger pekats ut som intressanta uppköpsobjekt för större jättar. SAS ägs bland annat av svenska, norska och danska staten.

– Tre stater som ägare, en bränsleslukande åldrande flotta och inte minst ett 40-tal olika fackklubbar underlättar definitivt inte en försäljning, konstaterar Anders Lidman, flyganalytiker och vd för bolaget Aeropol.

Läs mer:

SAS förnyar för 50 miljarder

Tipsa via e-post
(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Mer från förstasidan

hammarskjold500
Foto:AP

Mysterium sedan 1961. FN-chefen vill få svar på hur Hammarskjöld dog.

FN uppmanar. Vill få länder att lämna ut information. 52  8 tweets  44 rekommendationer  0 rekommendationer

I telegram. Ambassadör antydde att pilot sköt ned planet. 68  11 tweets  57 rekommendationer  0 rekommendationer

Därför är stallet så mycket bättre. Överlägsenhet i inledningen av formel 1-säsongen var en gåta. 37  5 tweets  32 rekommendationer  0 rekommendationer

rosberg-244
Foto:AFP
Annons:
kapten500
Foto:AFP En bild från Sydkoreas sjöräddning visar när kaptenen lämnar skeppet.

Utreds för att ha övergett skeppet. Hundratals befaras döda. 2  0 tweets  2 rekommendationer  0 rekommendationer

Sms ger hopp. Pappa säger sig ha fått sms från barn på färjan. 2  0 tweets  2 rekommendationer  0 rekommendationer

Passagerarfärja med 470 ombord sjönk. Stor räddningsinsats. 4  0 tweets  3 rekommendationer  1 rekommendationer

Annons:
Annons: