Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ekonomi

Tusentals luras av bilvärderingssajter

Anmälningar fortsätter att strömma in från konsumenter som lurats av bilvärderingstjänster på nätet.

Fakturor för tjänster som inte beställts, räkningar till minderåriga och betalningskrav för saker som sett ut att vara gratis. Under januari–mitten av december 2015 tog Konsumentverket, Konsument Europa och Hallå konsument emot över 1 500 anmälningar.

– Det är en av de största frågorna, säger Hans-Christian Walderstedt, jurist på Konsument Europa.

En majoritet av anmälningarna rör sajterna carprice.se och autopriser.net. Företagen som är baserade i Estland marknadsför sig flitigt mot svenska konsumenter på bland annat Facebook, och enligt anmälarna har det inte framgått något pris. Men läser man noga på företagens webbplatser eller i avtalen ser man att tjänsterna kostar runt 90 Euro. Och för varje påminnelse som sedan skickas ut ökar kostnaden.

Problemet med bilvärderingstjänster är långt ifrån nytt. 2008 stämde Konsumentombudsmannen ett liknande företag i Marknadsdomstolen och fick rätt. Sajterna som nu är aktuella har figurerat i anmälningarna sedan 2014.

– Att de här företagen finns i Estland gör det svårare för Konsumentverket att agera. Rättsligt är det också otydligt vad man ska gå på, eftersom informationen på sidorna hela tiden ändras, säger Gabriella Fenger-Krog, enhetschef på Konsumentverket.

Om man inte betalar räkningen för bilvärderingen direkt kommer ofta kraven snabbt från ett inkassobolag. Rådet till den som beställt en bilvärdering i tron att den varit gratis är att använda ångerrätten och sedan bestrida betalningskraven, både till inkassobolaget och till företaget som sålt tjänsten. Vill företaget fortsätta driva ärendet måste det ta det till domstol och där är det upp till företaget att bevisa att konsumenten köpt tjänsten och att denne fått nödvändig information.

Testfakta har sökt carprice.se och autopris.net för en kommentar men inte fått något svar.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.