Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Twitter slår sig in på tuff esportmarknad

Final i Dreamhack Masters som arrangerades i Malmö Arena i april förra året. Nu ska Twitter börja sända esportsturneringar. Arkivbild.
Final i Dreamhack Masters som arrangerades i Malmö Arena i april förra året. Nu ska Twitter börja sända esportsturneringar. Arkivbild. Foto: Björn Lindgren/TT

Genom ett samarbete med Electronic Sports League och Dreamhack, två av esportvärldens giganter, tar Twitter klivet in i esportbranschen, rapporterar The Verge. Mikrobloggen ska börja sända turneringarna och värdet av sändningsrättigheter för esporttävlingar spås sjudubblas fram till 2020.

Electronic Sports League, ESL, och svenska Dreamhack är två av de största arrangörerna av esporttävlingar i världen. Twitters samarbete innebär att de kommer att ha tillgång till några av världens största och mest prestigefyllda turneringar.

Den första som kommer att sändas live på Twitter är IEM Katowice, som arrangeras av ESL, nu på lördag. Förutom att sända tävlingar kommer Twitter att starta ett esportprogram som ska sändas varje vecka. 

Mikrobloggen ger sig in på en redan konkurrensfylld marknad. Twitch, som 2014 köptes upp av Amazon för 970 miljoner dollar, har länge dominerat esport-streamingen. Youtube har försökt konkurrera, och har genom ett samarbete med ESL fått exklusiva sändningsrättigheter för flera turneringar.

Även Facebook har inlett en esportsatsning, med fokus på att höja esportens status på Facebook live.

I den redan stora esportekonomin spås sändningsrättigheter vara det snabbast växande området. Undersökningsföretaget Newzoo tror att det totala värdet av sändningsrättigheter för esportturneringar ska växa från 452 miljoner kronor 2016 till drygt tre miljarder kronor år 2020. Totalt kommer 385 miljoner människor titta på esport under 2017, enligt Newzoo.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.