Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Ekonomi

Twitters tillväxt avtar – utom bland de unga

Allt fler ungdomar skaffar Twitter. Men i övrigt har tjänsten tappat i tillväxt, visar en ny studie från Intellecta Corporate.

Twitter har vuxit markant i Sverige sedan år 2009 – en trend som nu verkar avta i alla grupper utom en. Många unga lockas till Twitter och för dem fyller mikrobloggen en annan funktion än den gör för äldre användare.

– Det finns inte ett Twitter, utan flera. Användandet ser helt olika ut mellan grupperna, säger Hampus Brynolf som är strategichef på Intellecta och har gjort studien.

Tidigare har användare inom media, politik, sport, IT/sociala medier och kändisar dominerat. Men det här årets undersökning visar en tydlig förändring.

Nu är det i stället ungdomarna som utgör den största gruppen. Och de beter sig inte riktigt som de andra Twitteranvändarna. De följer exempelvis inte politiker eller andra stora profiler – och politikerna följer inte dem tillbaka.

– Ungdomar följer nästan bara varandra. För dem är Twitter mer som en chatt, där man följer vänner från det verkliga livet. Sen finns det också några stora Twitterprofiler inom ungdomskulturen, som Gina Dirawi, William Spetz och Ulrik Munther.

Rörlig grafik: Twitter i Sverige

Ungdomarna är inte ensamma om att hålla sig till varandra. Överlag visar granskningen att många användare främst följer likasinnade. Sportintresserade följer andra sportintresserade, och så vidare.

Det är främst i ungdomsgrupperna som Twitter växer. Utöver det tycks tillväxten ha stannat av. Sedan förra året har antalet aktiva användare ökat med 13 procent, vilket är mycket mindre än förra året då motsvarande siffra var 27 procent. Mellan 2011 och 2012 var ökningen ännu större, hela 86 procent.

Hampus Brynolf tror att tillväxten har stannat av eftersom att så många redan har gått med.

– De flesta politiker, journalister och kändisar har redan ett konto, så tillväxtpotentialen är inte så stor bland dem längre, säger han.

Tidigare dominerades det svenska Twitter av politiker och mediefolk som ibland kallades för Twitter­eliten.

Nu börjar det bli mer som i USA där ungdomarna utgör den större gruppen. Omkring 17 procent av svenskarna har Twitter och de unga mellan 12 och 15 år är mest aktiva enligt Punkt SE:s rapport från 2013.

– Ungdomar har tidigare använt andra sociala medier för att kommunicera, såsom Facebook. Nu lämnar fler den tjänsten och utforskar Twitter i stället. Två anledningar kan vara att Facebook blivit mer reklaminriktat och att föräldragenerationen har gått med där. Det är inte säkert att man vill finnas där mamma, pappa och mormor hänger, säger Annakarin Nyberg som är Internetforskare och föreläsare.