Tysk motorvägsavgift kan bli svensk förebild

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • Den nya tyska motorvägsavgiften för lastbilar gäller alla fordon över 12 ton. I genomsnitt är avgiften 14,4 cent (1:10 kronor) per kilometer.
  • Varje dag beräknas 1 miljon lastbilar köra på de tyska motorvägarna. En tredjedel av dem är utländska.
  • Regeringen i Berlin räknar i år med att få in 3 miljarder euro (27 miljarder kronor) på vägtullarna. När kostnader för det tekniska systemet betalats ska resterande 2,4 miljarder euro (21,5 miljarder kronor) investeras i vägar, järnvägar och vattenleder.
  • Den som fuskar med betalning får böta mellan 75 och 20.000 euro.
  • Bild

    "FRANKFURT AN DER ODER" Med ett och ett halvt års försening har Tyskland infört nya vägavgifter för lastbilar på motorvägarna. Det tekniskt avancerade systemet kan bli förebild för Sverige.

    Med ett och ett halvt års försening har Tyskland infört nya vägavgifter för lastbilar på motorvägarna. Det tekniskt avancerade systemet kan bli förebild för Sverige.

    - Jag har stått här och väntat över en timme, muttrar den polske lastbilschauffören Wieslaw Troc.

    Han är en av ett drygt femtiotal chaufförer som trängs framför några betalningsautomater i Frankfurt an der Oder, åtta mil öster om Berlin och alldeles vid gränsen mellan Tyskland och Polen. Hur fungerar apparaterna? Hur betalar man? undrar chaufförerna.

    Annons:

    Wieslaw Troc får hjälp av särskild personal med att knappa in uppgifter om lastbilens storlek och vilken sträcka han ska köra. Och han måste ange exakt på vilken avfart han ska köra av motorvägen.
    - 58 euro (525 kronor) för 47 mil till Osnabrück. Det är dyrt, tycker Wieslaw Troc när han tittar på kvittot.

    Tysklands nya kilometerbaserade vägtull för lastbilar, både tyska och utländska, gäller från årsskiftet. Men eftersom det är körförbund för lastbilar på sön- och helgdagar var måndagen det första riktiga provet för det nya systemet.

    Olyckskorpar hade spått långa köer. Men kaoset uteblev, även här vid den tysk-polska gränsen där många trott på långa väntetider. Starten blev också mjuk eftersom mycket fortfarande går på halvfart innan julhelgerna är över.

    Egentligen skulle motorvägavgifterna införts redan i slutet av augusti 2003. Men teknikkonsortiet Toll Collect, med storkoncernerna DaimlerChrysler och Deutsche Telekom som huvudintressenter, har haft så stora problem med det högteknologiska och satellitbaserade systemet att starten fått skjutas upp flera gånger.

    Enklast fungerar systemet för lastbilar som fått en särskild box inmonterad. Andra måste anmäla sin vägsträcka på internet eller genom att knappa in sig på någon av de 3.500 betalningsterminaler som finns på bensinstationer och vid gränsövergångar som i Frankfurt an der Oder där den mesta trafiken till och från Polen, Ryssland, Vitryssland och Ukraina passerar.

    Avgiften är i genomsnitt 12,4 cent (1,10 kronor) per kilometer för alla lastbilar över 12 ton. Den tyska staten räknar i år med att få in 3 miljarder euro (27 miljarder kronor) i lastblsavgifter på landets 1 200 mil stora motorvägsnät.
    - Kostnaderna får i slutändan kunderna betala, kommenterar Ulf Jönsson, vd på Börje Jönssons åkeri i Helsingborg, ett åkeri som ständigt kör på tyska vägar.

    Kilometerbaserade lastbilsavgifter finns sedan tidigare i Österrike och Schweiz, men med en enklare teknik än i Tyskland. Ulf Jönsson är övertygad om att liknande avgifter kommer i fler länder.
    - Risken är att alla väljer olika system, säger Ulf Jönsson som gärna skulle se att europeiska länder sökte en gemensam lösning.

    Storbritannien och Tjeckien ska redan ha visat intresse för det tyska satellitbaserade systemet.

    I Sverige håller näringsdepartementet ögonen på de tyska lastbilstullarna. En utredning som kom i våras föreslog att kilometerbaserade vägavgifter för lastbilar införs även i Sverige.

    Om förslaget blir verklighet kan det bli en teknisk lösning som liknar den tyska.
    - Fungerar det tyska systemet bra kan det bli avgörande för hur det blir i Sverige, säger Gunnar Eriksson, kansliråd på näringsdepartementet.

    (Vad ar Twingly?)

    Visar 1-10 (av totalt 1).

    Andra har läst

    Mer från förstasidan

     Försvann från sjukhuset. Kan sprida den dödliga sjukdomen.

     Ebola-läkare själv smittad. Ledde kampen mot sjukdomen i Västafrika. 43  18 tweets  25 rekommendationer  0 rekommendationer

    Annons:

     Ny studie. Här är ansiktsdragen som kan göra det lättare att förhandla fram en betydligt högre lön. 14  4 tweets  10 rekommendationer  0 rekommendationer

    pengar144
    Foto:Alamy

     Höj din lön. 10 tips till dig som ska löneförhandla. 96  6 tweets  90 rekommendationer  0 rekommendationer

    Annons:
    SjukhusPuff
    Foto:TT Värmeböljan märks av på landets sjukhus.

     Dubbelt så många söker vård på SÖS. Främst äldre drabbas.

     Varmaste dagen kan vara att vänta. Då når värmeböljan sin kulmen. 4  1 tweets  3 rekommendationer  0 rekommendationer

     SMHI utfärdade klass 2-varning. "Extremt höga temperaturer.” 588  26 tweets  558 rekommendationer  4 rekommendationer

     Hur varmt blir det hos dig? Lokal prognos från Weatherpal.

    Värme sänker din prestation och försämrar koncentration.  Värmebölja i Sverige. 61  9 tweets  52 rekommendationer  0 rekommendationer

    kontor144
    Foto:Alamy

    Hur är temperaturen på ditt jobb?

    DockorPuff
    Foto:OC sheriffs dep.

     Dök upp utanför hus i OC. Dockorna liknande döttrar till de boende – men gåtan fick sin lösning.

    Annons:
    Annons:
    Annons:
    Annons:

    Spara 498 kr!

     Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

    Läs dagens tidning

     Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!
    Annons:

    DN PÅ AGENDAN

    Annons:
    Annons:
    Annons: