Tysk motorvägsavgift kan bli svensk förebild

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • Den nya tyska motorvägsavgiften för lastbilar gäller alla fordon över 12 ton. I genomsnitt är avgiften 14,4 cent (1:10 kronor) per kilometer.
  • Varje dag beräknas 1 miljon lastbilar köra på de tyska motorvägarna. En tredjedel av dem är utländska.
  • Regeringen i Berlin räknar i år med att få in 3 miljarder euro (27 miljarder kronor) på vägtullarna. När kostnader för det tekniska systemet betalats ska resterande 2,4 miljarder euro (21,5 miljarder kronor) investeras i vägar, järnvägar och vattenleder.
  • Den som fuskar med betalning får böta mellan 75 och 20.000 euro.
  • Bild

    "FRANKFURT AN DER ODER" Med ett och ett halvt års försening har Tyskland infört nya vägavgifter för lastbilar på motorvägarna. Det tekniskt avancerade systemet kan bli förebild för Sverige.

    Med ett och ett halvt års försening har Tyskland infört nya vägavgifter för lastbilar på motorvägarna. Det tekniskt avancerade systemet kan bli förebild för Sverige.

    - Jag har stått här och väntat över en timme, muttrar den polske lastbilschauffören Wieslaw Troc.

    Han är en av ett drygt femtiotal chaufförer som trängs framför några betalningsautomater i Frankfurt an der Oder, åtta mil öster om Berlin och alldeles vid gränsen mellan Tyskland och Polen. Hur fungerar apparaterna? Hur betalar man? undrar chaufförerna.

    Annons:

    Wieslaw Troc får hjälp av särskild personal med att knappa in uppgifter om lastbilens storlek och vilken sträcka han ska köra. Och han måste ange exakt på vilken avfart han ska köra av motorvägen.
    - 58 euro (525 kronor) för 47 mil till Osnabrück. Det är dyrt, tycker Wieslaw Troc när han tittar på kvittot.

    Tysklands nya kilometerbaserade vägtull för lastbilar, både tyska och utländska, gäller från årsskiftet. Men eftersom det är körförbund för lastbilar på sön- och helgdagar var måndagen det första riktiga provet för det nya systemet.

    Olyckskorpar hade spått långa köer. Men kaoset uteblev, även här vid den tysk-polska gränsen där många trott på långa väntetider. Starten blev också mjuk eftersom mycket fortfarande går på halvfart innan julhelgerna är över.

    Egentligen skulle motorvägavgifterna införts redan i slutet av augusti 2003. Men teknikkonsortiet Toll Collect, med storkoncernerna DaimlerChrysler och Deutsche Telekom som huvudintressenter, har haft så stora problem med det högteknologiska och satellitbaserade systemet att starten fått skjutas upp flera gånger.

    Enklast fungerar systemet för lastbilar som fått en särskild box inmonterad. Andra måste anmäla sin vägsträcka på internet eller genom att knappa in sig på någon av de 3.500 betalningsterminaler som finns på bensinstationer och vid gränsövergångar som i Frankfurt an der Oder där den mesta trafiken till och från Polen, Ryssland, Vitryssland och Ukraina passerar.

    Avgiften är i genomsnitt 12,4 cent (1,10 kronor) per kilometer för alla lastbilar över 12 ton. Den tyska staten räknar i år med att få in 3 miljarder euro (27 miljarder kronor) i lastblsavgifter på landets 1 200 mil stora motorvägsnät.
    - Kostnaderna får i slutändan kunderna betala, kommenterar Ulf Jönsson, vd på Börje Jönssons åkeri i Helsingborg, ett åkeri som ständigt kör på tyska vägar.

    Kilometerbaserade lastbilsavgifter finns sedan tidigare i Österrike och Schweiz, men med en enklare teknik än i Tyskland. Ulf Jönsson är övertygad om att liknande avgifter kommer i fler länder.
    - Risken är att alla väljer olika system, säger Ulf Jönsson som gärna skulle se att europeiska länder sökte en gemensam lösning.

    Storbritannien och Tjeckien ska redan ha visat intresse för det tyska satellitbaserade systemet.

    I Sverige håller näringsdepartementet ögonen på de tyska lastbilstullarna. En utredning som kom i våras föreslog att kilometerbaserade vägavgifter för lastbilar införs även i Sverige.

    Om förslaget blir verklighet kan det bli en teknisk lösning som liknar den tyska.
    - Fungerar det tyska systemet bra kan det bli avgörande för hur det blir i Sverige, säger Gunnar Eriksson, kansliråd på näringsdepartementet.

    (Vad ar Twingly?)

    Visar 1-10 (av totalt 1).

    Andra har läst

    Mer från förstasidan

    ÖB: Vi har inga egna indikationer

     Överbefälhavaren: Vi får mycket hjälp av civilbefolkningen. 186  48 tweets  138 rekommendationer  0 rekommendationer

    heltqvist_144102
    Foto:Paul Hansen

     Peter Hultqvist (S): Sverige värnar den territoriella integriteten. 8  7 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

     ”Skulle varit tydligare.” Anders Grenstad till DN om felaktiga uppgifterna. 120  14 tweets  106 rekommendationer  0 rekommendationer

    bild_144102
    Foto:Försvarsmakten

     Är det ”Nessie”? Svenska ubåtsjakten till åtlöje på sociala medier. 297  9 tweets  288 rekommendationer  0 rekommendationer

    Expressen3
    Foto:Julio C Saint' Just

     Över 60 anställda försvinner. Nytillträdda vd Gunilla Herlitz första åtgärd. 56  23 tweets  33 rekommendationer  0 rekommendationer

    boxare-144
    Skärmdump från Youtube

     Skandalscener i junior-EM. Unga boxaren gav sig på domaren och fick släpas ut ur ringen. 4  2 tweets  2 rekommendationer  0 rekommendationer

    Annons:
    pistorius_500
    Foto:AP

     Sköt sin flickvän. Friidrottsstjärnan döms för vållande till annans död.

     Nu åtalas mannen. Sågade sönder husfasaden, interiören och ett 20-tal träd. 18  3 tweets  15 rekommendationer  0 rekommendationer

    motorsag144
    Foto:AP
    Annons:
    Annons:
    Annons:
    Annons:

    Spara 498 kr!

     Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

    Läs dagens tidning

     Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!
    Annons:

    DN PÅ AGENDAN

    Annons:
    Annons:
    Annons: