Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Unga och högutbildade är mest otrogna mot sin bank

Svenskarna byter bank oftare än förr.
Svenskarna byter bank oftare än förr.

Nästan var tionde svensk har valt att byta bank helt de senaste tre åren. Bättre villkor eller missnöje med den tidigare banken är vanligaste anledningarna för att välja ny bank. Yngre är också mer benägna att byta än äldre, visar en DN/Ipsos-undersökning.

Debatten om bankerna har varit intensiv på senare år. Det har handlat om att de fyra storbankerna har en stor del av marknaderna.

I debatten lyfts också bankernas miljardvinster fram och att kunderna bör bli bättre på att sätta press på storbankerna och byta oftare. Den intensiva debatten kan ha påverkat svenskarna till viss del.

Nio procent av svenskarna anger att de bytt bank helt någon gång de senaste tre åren, enligt DN/Ipsos undersökning.

För fem år sedan gjorde DN en liknande undersökning. Då angav 7 procent att de hade bytt bank helt. Den undersökningen gjordes dock med en annan metod så förändringen är inte statistik säkerställd.

Stefan Åkerblom, sakkunnig ekonom på Konkurrensverket, menar att uppmärksamheten i medier kring de här frågorna har varit stor de senaste åren.

– Kundnyttan har kommit mer i fokus och folk har nog börjat bli mer medvetna, säger Stefan Åkerblom, sakkunnig ekonom på Konkurrensverket.

– Vi ser gärna att bankkunderna blir mer aktiva, fortsätter han.

Den vanligaste förklaringen till att man byter bank är att man fick bättre ränta eller villkor i den nya banken. Det angav 58 procent.

”Banken jag bytte till kunde erbjuda bättre lånevillkor och det kändes som om de kunde tillgodose våra behov på ett bättre sätt”, konstaterade en svarare.

– Bolånen blir ofta en inkörsport till ett byte, säger Stefan Åkerblom.

Missnöje med tidigare banken var det 16 procent som uttryckte:

”Blev dåligt behandlade på föregående bank även fast vi varit kunder i flera år”, förklarade en person i undersökningen.

Familjeskäl stod för 7 procent av skälen för bankbyte. Där var det flera som svarade att det berodde på att man köpt hus och att man ville ha samma bank som sambon.

Tolv procent av de svarande i undersökningen angav att de delvis bytt bank de senaste tre åren.

Lusten att byta bank är högst bland de yngre. I åldersgruppen 18–29 år angav 14 procent att de helt bytt bank och 15 procent att de delvis bytt bank. För åldersgruppen 30–44 är det totalt 24 procent som har bytt helt eller delvis.

 

Den tekniska utvecklingen har gjort det lättare att byta bank. Med ett par klick på datorn kan du öppna ett konto och skaffa flera bankförbindelser

Bland de äldre är viljan att byta lägre. I åldersgrupperna 45–59 år och de över 60 år är andelen som agerat i någon form 17 respektive 15 procent.

Det är också vanligare att högutbildade byter banker. Där är andelen som bytt bank helt eller delvis 24 procent mot 18 för de med gymnasium som utbildning.

Det vanligaste skälet till att man inte bytt bank är att man är nöjd med sin bank. Det angav 63 procent av de svarande. ”Är nöjd med min bank”, ”... min bolånebank har ändrat sina villkor så att jag nu vill stanna kvar”, och ”Min bank har hittills gett mig de bästa erbjudanden ...” var några av svaren.

Stefan Åkerblom på Konkurrensverket pekar också på att tidigare undersökningar på närliggande marknader tyder på att kunder ofta vill ha sina affärer samlade hos en aktör vilket kan bromsa viljan att byta.

Totalt 18 procent angav att det är jobbigt att byta, att alla banker är likadana eller att det är för krångligt.

”De flesta banker är lika, ingen mening att byta om jag inte får det bättre”, ”Ren slöhet. Borde gjort det för länge sedan” och ”Skulle ha gjort det om det inte var så krångligt” var några kommentarer från den gruppen.

Branschorganisationen Svenska bankföreningen menar att valmöjligheterna blivit allt fler.

– Det finns ett tiotal aktörer som kan ge dig de banktjänster du behöver, säger Johan Hansing, chefsekonom på Svenska bankföreningen.

– Den tekniska utvecklingen har gjort det lättare att byta bank. Med ett par klick på datorn kan du öppna ett konto och skaffa flera bankförbindelser, fortsätter han.

Enligt Johan Hansing är svenskarna också mer aktiva än bankkunderna i andra länder när det gäller att ha affärer med flera banker.

Tidigare har frågan väckts om möjligheterna att byta bank skulle bli lättare om det gick att ta med sitt kontonummer till den nya banken. Svenska bankföreningen har menat att en sådan förändring skulle bli mycket dyr och krånglig.

Johan Hansing menar dessutom att fördelarna till stor del försvunnit med den tekniska utvecklingen.

– Med nya betallösningar som swish har telefonnumret blivit viktigare än kontonumret, säger han.

 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.