Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Unika cyklar ny trend

Att cykla är på modet. Och cyklar har blivit mode. Flera företag erbjuder nu inbitna cykelentusiaster att själva plocka ihop drömhojen på nätet.

Det gäller att sticka ut och avvika från mängden även i trafiken. Men hur mycket kan en cykels utseende varieras? Det nystartade företaget bikeid utlovar minst 8.400 kombinationer.

– Vi erbjuder kunderna möjlighet att bland annat välja färg på ram, fälgar, däck, kedja och handtag, säger Dan Källström en av företagets grundare.

Möjligheten att bli en stilmedveten cykelentusiast har redan funnits i ett par år i USA och Kanada där det på nätet går att designa sin egen singlespeed eller fixed gear cykel. Trenden har nu genom företag som bikeid och Bikebyme också fått fäste på den svenska cykelmarknaden.

– Vi erbjuder en kombinerad singlespeed/fixedgearcykel något som för många blivit en livsstil, säger Dan Källström.

I grunden är cyklarna alltså en vanlig enväxlad cykel (single speed). Vänds bakhjulet blir cykeln ”en fixie”, vilket innebär att tramporna aldrig slutar att rotera och för att bromsa måste du hålla emot med benen.

– Det kan kännas lite ovant och obehagligt i början men man lär sig snabbt, säger Dan Källström.

Tillsammans med Jakob Hultman och cykelproffset Mattias Erlandsson drog de i gång verksamheten hösten 2010. Riktig fart på hjulen har det blivit i år, och Dan Källström har stora planer på att utveckla verksamheten ytterligare.

Grundartrion har i år utökats till en kvartett genom Anders Dahlberg som driver den dagliga verksamheten såsom försäljning och marknadsföring. Tillsammans monterar de ihop cykelbeställningar långt in på kvällarna i en källarlokal på Brahegatan i centrala Stockholm. Därutöver har man ett lager i Frihamnen.

– Vi var lite oroliga från början att kunderna skulle vara tveksamma till att handla cyklar på nätet. Man vill ju gärna känna och provcykla dem innan, säger Dan Källström.

Men responsen har varit över förväntan. Målgruppen var ursprungligen män mellan 15 till 45 år, men enligt Anders Dahlberg som är ”förste monterare” väljer också många tjejer att köpa egendesignad cykel. Detta trots att ramen är av standardmodell för män.

– Ramens geometri har ritats av Mattias. Den tillverkas sedan i Kina medan mycket av övriga detaljer till cyklarna upphandlas från leverantörer i Japan och Taiwan, berättar Dan Källström.

Hittills går affärerna över förväntan, men riktigt hur bra vill Dan Källström inte avslöja.

– Vår verksamhet är fortfarande i en uppbyggnadsfas och vi är lite sårbara av det skälet. Sedan finns det ju som sagt andra på marknaden som jobbar efter samma koncept.

 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.