Mitt DN
logo-woman
välkommen
Vill du göra adressändring, göra uppehåll eller anmäla utebliven tidning?
Mina bokmärken
Skribenter jag följer
Mina bokmärken
Det är lite ensamt här inne

Klicka på bokmärkessymbolen vid artikeln för att spara i denna lista

Ta bort markerade
Avbryt
Vill du ta bort markerade bokmärken?
Avbryt

Uppkopplad – en självklar del av vår vardag

Bokmärk artikel
  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Fakta: Undersökningen

Fakta. Undersökningen

På uppdrag av Google har marknadsundersökningsföretaget Ipsos Media CT intervjuat 1 000 svenskar i åldrarna 18–64 år.

Sajten www.ourmobileplanet.com har mer information om våra mobilvanor.

Fakta: Så används smarta telefoner

87 procent använder den till kommunikation

E-post: 76 procent

Sociala nätverk: 72 procent

75 procent för att få fram information

Läsa nyheter: 65 procent

Besöka bloggar: 56 procent

91 procent för underhållning

Surfa på nätet: 78 procent

Lyssna på musik: 67 procent

Spela spel: 61 procent

Titta på videor: 58 procent

Källa: Google.

Den smarta mobiltelefonen har blivit en långt viktigare del av vår vardag än vad många inser. Underhållning, butiksköp, sociala nätverk – listan på vad vi använder våra lurar till är lång.

Den smarta mobiltelefonen har blivit en långt viktigare del av vår vardag än vad många inser. Underhållning, butiksköp, sociala nätverk – listan på vad vi använder våra lurar till är lång.

En ny undersökning från Google visar tydligt genomslaget för mobildatorerna. För den smarta telefonen är ju faktiskt mer dator än telefon. Och den är populär, vi har blivit ett ständigt uppkopplat folk. 7 av 10 användare går aldrig hem­ifrån utan lur och var fjärde utfrågad avstår hellre från tv än telefonen.

Det senaste året har användningen av de smarta telefonerna ökat från 30 procent till över 50 procent. Vid sidan av den starka rollen som underhållningsmaskin (8 av 10 tittar på video) används luren i hög grad aktivt. 6 av 10 e-postar varje dag från mobilen och lika många gör inlägg på sociala tjänster eller söker uppgifter genom sökmotorer. Där­emot är det fortfarande lite trögt för mobil handel.

Annons:

Finns det något att lära av detta?

– Vi ser att konsumenten är ljusår före företagen, kommenterar Sven Törnkvist, försäljningsdirektör på Google.

– Nästan alla köp i dag föregås av sökningar online om produkten, om priset och vad produkten kan göra. Vi har kommit närmare drömmen om den duktiga konsumenten. Men företagen har inte hängt med. De måste snabbt förändra sin närvaro och då duger det inte att bara putsa lite på sin webbsida. Sökningarna görs överallt, även inne i butikerna.

Även om varannan användare köper något med hjälp av luren minst en gång i månaden, så föredrar 7 av 10 en traditionell dator (stationär eller laptop). Var femte mobilanvändare är orolig för säkerhetsfrågorna och likaså anser flera att det är för svårt att handla.

Men detta kommer antagligen att förändras på sikt. En fjärdedel av de tillfrågade tror att de kommer att göra fler köp genom mobilen i framtiden.

– Först nu när internet blivit mobilt har det blivit relevant för vissa branscher. Ta en hamburgerkedja. En sökning via hemmadatorn skulle ge svar som företagets organisation och var huvudkontoret ligger. Den vanliga e-handeln var ointressant för den branschen. Men en sökning via mobilen kan utnyttja mobilens kunskap om var du är och som svar ge en karta där närmaste hamburgerrestaurang finns markerad, säger Sven Törnkvist.

Mobilen är i dag ett stöd för inköpsbeslut. Bättre elektroniska betalsystem i kombination med enklare butiksupplägg gör mobilens roll starkare som köpmaskin, tror Törnkvist.

– Varför ha en massa olika betalkort i plast när man ändå har en mobil där alla data kan samlas. Det händer mycket just nu för att få till stånd dessa enkla betalningslösningar. Konsumenterna är beredda att ta klivet. Säkerhetsfrågan är oerhört viktig och de inblandade företagen är medvetna om att det inte får bli några tveksamheter runt detta, det skulle sänka förtroendet för systemet.

– Däremot tror jag att konsumenten i mindre grad är oroad, redan i dag köper ju folk appar och biljetter i mycket stor omfattning, menar Sven Törnkvist.

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

snecker-288
Foto:TT

 Pausar föräldraledigheten. Jonas Sjöstedt: Jag förväntar mig att hon arbetar heltid. 787  92 tweets  694 rekommendationer  1 rekommendationer

grekland-1000
Foto:Rex, skärmdump från sajten Skai.

 I förort till Aten. Delade också ut flygblad med stöd för nej-sidan. 50  13 tweets  36 rekommendationer  1 rekommendationer

 Tsipras eldade på sina anhängare. Jämnt mellan ja- och nejsidan. 170  14 tweets  154 rekommendationer  2 rekommendationer

Greklands utrikeminister
Foto:AP

  ”Förbereder han en statskupp?” Ministerns uttalande får starka reaktioner. 84  8 tweets  75 rekommendationer  1 rekommendationer

 Detta har hänt 2004-2015. Vägen till skuldkrisen har varit lång och krokig.

Grafik
Annons:

 Hus avspärrat — polisinsats pågår. En person med livshotande skador. 11  9 tweets  1 rekommendationer  1 rekommendationer

 Vet du mer? Har du bilder? Mejla eller ring DN på 08-730 23 23.

Annons:
Annons:

Full koll i sommar

 Skaffa DN:s app! Massor av läsning hela sommaren.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: