Mitt DN
logo-woman
välkommen
Vill du göra adressändring, göra uppehåll eller anmäla utebliven tidning?
Mina bokmärken
Skribenter jag följer
Mina bokmärken
Det är lite ensamt här inne

Klicka på bokmärkessymbolen vid artikeln för att spara i denna lista

Ta bort markerade
Avbryt
Vill du ta bort markerade bokmärken?
Avbryt

Uppkopplad – en självklar del av vår vardag

Bokmärk artikel
  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Fakta: Undersökningen

Fakta. Undersökningen

På uppdrag av Google har marknadsundersökningsföretaget Ipsos Media CT intervjuat 1 000 svenskar i åldrarna 18–64 år.

Sajten www.ourmobileplanet.com har mer information om våra mobilvanor.

Fakta: Så används smarta telefoner

87 procent använder den till kommunikation

E-post: 76 procent

Sociala nätverk: 72 procent

75 procent för att få fram information

Läsa nyheter: 65 procent

Besöka bloggar: 56 procent

91 procent för underhållning

Surfa på nätet: 78 procent

Lyssna på musik: 67 procent

Spela spel: 61 procent

Titta på videor: 58 procent

Källa: Google.

Den smarta mobiltelefonen har blivit en långt viktigare del av vår vardag än vad många inser. Underhållning, butiksköp, sociala nätverk – listan på vad vi använder våra lurar till är lång.

Den smarta mobiltelefonen har blivit en långt viktigare del av vår vardag än vad många inser. Underhållning, butiksköp, sociala nätverk – listan på vad vi använder våra lurar till är lång.

En ny undersökning från Google visar tydligt genomslaget för mobildatorerna. För den smarta telefonen är ju faktiskt mer dator än telefon. Och den är populär, vi har blivit ett ständigt uppkopplat folk. 7 av 10 användare går aldrig hem­ifrån utan lur och var fjärde utfrågad avstår hellre från tv än telefonen.

Det senaste året har användningen av de smarta telefonerna ökat från 30 procent till över 50 procent. Vid sidan av den starka rollen som underhållningsmaskin (8 av 10 tittar på video) används luren i hög grad aktivt. 6 av 10 e-postar varje dag från mobilen och lika många gör inlägg på sociala tjänster eller söker uppgifter genom sökmotorer. Där­emot är det fortfarande lite trögt för mobil handel.

Annons:

Finns det något att lära av detta?

– Vi ser att konsumenten är ljusår före företagen, kommenterar Sven Törnkvist, försäljningsdirektör på Google.

– Nästan alla köp i dag föregås av sökningar online om produkten, om priset och vad produkten kan göra. Vi har kommit närmare drömmen om den duktiga konsumenten. Men företagen har inte hängt med. De måste snabbt förändra sin närvaro och då duger det inte att bara putsa lite på sin webbsida. Sökningarna görs överallt, även inne i butikerna.

Även om varannan användare köper något med hjälp av luren minst en gång i månaden, så föredrar 7 av 10 en traditionell dator (stationär eller laptop). Var femte mobilanvändare är orolig för säkerhetsfrågorna och likaså anser flera att det är för svårt att handla.

Men detta kommer antagligen att förändras på sikt. En fjärdedel av de tillfrågade tror att de kommer att göra fler köp genom mobilen i framtiden.

– Först nu när internet blivit mobilt har det blivit relevant för vissa branscher. Ta en hamburgerkedja. En sökning via hemmadatorn skulle ge svar som företagets organisation och var huvudkontoret ligger. Den vanliga e-handeln var ointressant för den branschen. Men en sökning via mobilen kan utnyttja mobilens kunskap om var du är och som svar ge en karta där närmaste hamburgerrestaurang finns markerad, säger Sven Törnkvist.

Mobilen är i dag ett stöd för inköpsbeslut. Bättre elektroniska betalsystem i kombination med enklare butiksupplägg gör mobilens roll starkare som köpmaskin, tror Törnkvist.

– Varför ha en massa olika betalkort i plast när man ändå har en mobil där alla data kan samlas. Det händer mycket just nu för att få till stånd dessa enkla betalningslösningar. Konsumenterna är beredda att ta klivet. Säkerhetsfrågan är oerhört viktig och de inblandade företagen är medvetna om att det inte får bli några tveksamheter runt detta, det skulle sänka förtroendet för systemet.

– Däremot tror jag att konsumenten i mindre grad är oroad, redan i dag köper ju folk appar och biljetter i mycket stor omfattning, menar Sven Törnkvist.

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

catfish-submarine
En ubåt av en liknande typ som den som tros ha hittats i Östersjön. Wikimedia

 Uppger flera källor för DN. ”Ubåtens viloplats känd sedan ett år.” 578  191 tweets  387 rekommendationer  0 rekommendationer

 15-20 meter långt vrak. Främmande ubåt hittad på svenskt vatten.

 Rysk nyhetssajt om ubåtsfyndet. ”En ubåt på svensk botten måste givetvis pekas ut som rysk.” 8  8 tweets  0 rekommendationer  0 rekommendationer

Ryskflagga
Foto: Alamy
ehec
Foto: Reuters

 Ehec kan orsaka diarré, njursvikt och i värsta fall döden. Varje år drabbas 400–500 svenskar. 3  1 tweets  2 rekommendationer  0 rekommendationer

 Upptinade relationer med USA. Amerikaner fick sina egendomar förstatligade. 1  1 tweets  0 rekommendationer  0 rekommendationer

Kuba
Foto: Desmond Boylan/AP
Annons:
sveguldpuff
Foto:Bildbyrån

 Blackstenius bakom svenska mål. U19-laget slog spanska favoriterna.

 Firas inte i Kungsträdgården. Fotbollförbundet: Skillnad mellan lagen.

Hur borde U19-damerna firas vid EM-guld?

Annons:
Annons:

Full koll i sommar

 Skaffa DN:s app! Massor av läsning hela sommaren.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: