Uppkopplad – en självklar del av vår vardag

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Fakta: Undersökningen

Fakta. Undersökningen

På uppdrag av Google har marknadsundersökningsföretaget Ipsos Media CT intervjuat 1 000 svenskar i åldrarna 18–64 år.

Sajten www.ourmobileplanet.com har mer information om våra mobilvanor.

Fakta: Så används smarta telefoner

87 procent använder den till kommunikation

E-post: 76 procent

Sociala nätverk: 72 procent

75 procent för att få fram information

Läsa nyheter: 65 procent

Besöka bloggar: 56 procent

91 procent för underhållning

Surfa på nätet: 78 procent

Lyssna på musik: 67 procent

Spela spel: 61 procent

Titta på videor: 58 procent

Källa: Google.

Den smarta mobiltelefonen har blivit en långt viktigare del av vår vardag än vad många inser. Underhållning, butiksköp, sociala nätverk – listan på vad vi använder våra lurar till är lång.

Den smarta mobiltelefonen har blivit en långt viktigare del av vår vardag än vad många inser. Underhållning, butiksköp, sociala nätverk – listan på vad vi använder våra lurar till är lång.

En ny undersökning från Google visar tydligt genomslaget för mobildatorerna. För den smarta telefonen är ju faktiskt mer dator än telefon. Och den är populär, vi har blivit ett ständigt uppkopplat folk. 7 av 10 användare går aldrig hem­ifrån utan lur och var fjärde utfrågad avstår hellre från tv än telefonen.

Det senaste året har användningen av de smarta telefonerna ökat från 30 procent till över 50 procent. Vid sidan av den starka rollen som underhållningsmaskin (8 av 10 tittar på video) används luren i hög grad aktivt. 6 av 10 e-postar varje dag från mobilen och lika många gör inlägg på sociala tjänster eller söker uppgifter genom sökmotorer. Där­emot är det fortfarande lite trögt för mobil handel.

Annons:

Finns det något att lära av detta?

– Vi ser att konsumenten är ljusår före företagen, kommenterar Sven Törnkvist, försäljningsdirektör på Google.

– Nästan alla köp i dag föregås av sökningar online om produkten, om priset och vad produkten kan göra. Vi har kommit närmare drömmen om den duktiga konsumenten. Men företagen har inte hängt med. De måste snabbt förändra sin närvaro och då duger det inte att bara putsa lite på sin webbsida. Sökningarna görs överallt, även inne i butikerna.

Även om varannan användare köper något med hjälp av luren minst en gång i månaden, så föredrar 7 av 10 en traditionell dator (stationär eller laptop). Var femte mobilanvändare är orolig för säkerhetsfrågorna och likaså anser flera att det är för svårt att handla.

Men detta kommer antagligen att förändras på sikt. En fjärdedel av de tillfrågade tror att de kommer att göra fler köp genom mobilen i framtiden.

– Först nu när internet blivit mobilt har det blivit relevant för vissa branscher. Ta en hamburgerkedja. En sökning via hemmadatorn skulle ge svar som företagets organisation och var huvudkontoret ligger. Den vanliga e-handeln var ointressant för den branschen. Men en sökning via mobilen kan utnyttja mobilens kunskap om var du är och som svar ge en karta där närmaste hamburgerrestaurang finns markerad, säger Sven Törnkvist.

Mobilen är i dag ett stöd för inköpsbeslut. Bättre elektroniska betalsystem i kombination med enklare butiksupplägg gör mobilens roll starkare som köpmaskin, tror Törnkvist.

– Varför ha en massa olika betalkort i plast när man ändå har en mobil där alla data kan samlas. Det händer mycket just nu för att få till stånd dessa enkla betalningslösningar. Konsumenterna är beredda att ta klivet. Säkerhetsfrågan är oerhört viktig och de inblandade företagen är medvetna om att det inte får bli några tveksamheter runt detta, det skulle sänka förtroendet för systemet.

– Däremot tror jag att konsumenten i mindre grad är oroad, redan i dag köper ju folk appar och biljetter i mycket stor omfattning, menar Sven Törnkvist.

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

nyren1000
Foto:Magnus Hallgren

 Ska offentliggöras i dag. Skulle ha blivit ordförande i Industrivärden. 4  4 tweets  0 rekommendationer  0 rekommendationer

 Birgitta Forsberg: Medan toppnamnen seglat vidare har de som ska städa upp haft det tufft. 3  2 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

forsberg
Foto:DN

 Pendeltåg och fjärrtåg berörs. Trasig växel ligger bakom problemen.

mount
Skärmdump från Youtube

 ”Marken skakar.” Klättrare filmade när baslägret täcktes av snö och stenar.

 Över 2 500 döda. Svenska Sida beviljar stöd för räddningsinsatser. 2  1 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

nepal288
Foto:AP
trygg288
Foto:Oskar Kihlborg

 Tar sig inte därifrån. Svenske klättraren på 5 600 meters höjd i Nepal. 66  10 tweets  56 rekommendationer  0 rekommendationer

 ”Det är bara borta.” Historiska monument reducerade till högar av bråte och tegel. 3  2 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

nepalfiskben1000
Foto:AP

 Se bilder från platsen. Jordskalvet har ödelagt Nepals huvudstad Katmandu. 13  3 tweets  10 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
evertsson-288
Foto:Bildbyrån

 Växjös sportchef hade firat med spelarna. ”Gjorde allt han kunde för att skydda sig själv och sin sambo.” 4  2 tweets  2 rekommendationer  0 rekommendationer

agg488
Foto:AFP

 Blåaktiga fossiler. Den kinesiska staden Heyuan verkar byggd på ett jättelikt dinosauriebo. 163  25 tweets  138 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Annons:

Så får du DN:s flash

 Missa inga nyheter. DN:s app ger dig senaste nytt.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: