Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ekonomi

Uppsving för ekobananer

Efter giftlarmet förra året har försäljningen av ekologiska bananer fördubblats. Samtidigt ökar efterfrågan kraftigt på många andra ekoprodukter.

– Vi sålde lika mycket ekologiska gröna ­vindruvor år 2012 som vi sålde under en vecka förra året, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop.

Det har snart gått ett halvår sedan Testfakta presenterade sin undersökning i DN om gifter i bananer. Resultatet visade att vanliga bananer innehåller rester av bekämpningsmedel, bland annat så ­kallade systemiska ämnen som gör att gifterna inte bara finns i skalet utan även i bananens fruktkött.

Ekologiska bananer hade där­emot inte något som helst spår av bekämpningsmedel.

Uppmärksamheten visar sig nu ha haft stor effekt på vår konsumtion. Efter larmet har försäljningen av ekologiska bananer mer än fördubblats, enligt de stora mataffärskedjorna.

– Vi har sett en ökning med ungefär 150 procent, säger Maria Smith, miljöchef på Ica.

På Coop har den ekologiska andelen av bananförsäljningen ökat från 22 procent i början av förra året till 40 procent i slutet av året. Under vissa veckor förra året var intresset så stort att de ekologiska alternativen tog slut.

– Vissa veckor tiodubblade vi vår försäljning. När larmet kom var det stor brist på ekobananer i hela Sverige, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop.

Undersökningen om gifter är en av de största förklaringarna till förändringen, enligt butikskedjorna. En annan orsak är att ekologiska produkter allt oftare säljs med kampanjpris.

Samtidigt ökar efterfrågan kraftigt på även andra produkter, framför allt frukter och grönsaker. Det handlar bland annat om äpplen, morötter, vindruvor och paprika. Även mejeriprodukter ökar.

– Vi introducerade ekologiska äpplen i lösvikt i januari 2012. De har ökat med 500 procent sedan lanseringen. Det finns ett fokus på att må bra och att äta bra. Det går hand i hand med att man äter ekologiskt, säger Maria Smith.

Axfood, med varumärken som Hemköp och Willys, har märkt av en fördubbling av både ekologiska äpplen och bananer år 2013 jämfört med året dessförinnan.

– På Willys har frukt och grönt gått riktigt bra. Även de som handlar i ett lågpriskoncept är alltså intresserade av ekologiskt, säger Åsa Domeij, miljöchef på Axfood.

Enligt butikskedjorna är förändringen unik. Försäljningsökningar i samband med medielarm brukar hålla i sig en kort period. I det här fallet har försäljningskurvan inte vänt tillbaka.

I Testfaktas undersökning förra året upptäcktes upp till sju olika typer av bekämpningsmedel på en och samma banan. Gifterna översteg däremot inte EU:s gränsvärden. Ett litet barn på tio kilo kan äta motsvarande fyra bananer per dag utan att det är farligt.

Följ @DNEkonomi på Twitter!

Fakta. Så säger butikerna


Coop:
Den ekologiska andelen av bananförsäljningen har ökat från 22 procent i början av år 2013 till 40 procent i slutet av år 2013.
Ica:
Försäljningen av bananer har ökat med ungefär 150 procent sedan larmet för ett halvår sedan.
Axfood:
Försäljningen av ekologiska bananer har ökat med ungefär 100 procent mellan år 2012 och 2013.
(Axfood har bland annat varu­märken som Hemköp, Willys, Prisextra, Handlarn och Tempo.)

DN

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.