Ekonomi

Utredare: Uberpop som drivs med vinst kan förbjudas

Foto: Linda Forsell

Om det är vinstintresset som driver Uberpops verksamhet så kan den komma att förbjudas. Det antyder regeringens utredare av nya taxi- och samåkningsregler.

Uber anser att Uberpop är en samåkningstjänst. Men samtidigt fungerar verksamheten som taxi och förarna lockas av att de kan tjäna pengar på verksamheten.

Här finns en gråzon juridiskt och skattemässigt, en zon som Amy Rader Olsson, forskare på KTH, ska försöka göra tydligare. Hon har fått regeringens uppdrag att bland annat se hur samåkningen ska regleras i framtiden.

Som DN kan visa, har flera av de förare som kör åt Uberpop, fällts för olaglig taxiverksamhet – trots att Uberpop hävdar att det handlar om samåkning.

Amy Rader Olsson känner till domarna.

– Många förare säger att de inte förstått vad det handlar om. Det finns därför all anledning att skapa tydlighet i den här frågan, för Uber också, menar hon.

Exakt hur regleringen ska ske och vilka bestämmelser som kan komma, är det för tidigt att säga. Men Rader Olsson listar ett antal principer som hon anser vara viktiga.

– Den första är vinstprincipen. Det måste vara tydligt att det här är ingenting man gör för att tjäna pengar, säger hon om samåkningstjänsterna.

En annan princip är att om en samåkningstjänst ska ses som seriös ska förare och passagerare ändå åka åt samma håll.

– Du ska ut till flygplatsen och tar med dig någon som också ska dit. Du ska köra från Göteborg till Stockholm och tar med dig en passagerare – då är det självklart att chauffören erbjuder en passagerare att åka med en viss sträcka, säger Rader Olsson

– Taxi har en motsatt princip; där är det kunden som bestämmer färdväg, tillägger hon.

Foto: Nicklas ThegerströmMan kan ta betalt för de faktiska kostnader som man har när man kör andra människor i sin privata bil. Skatteverket har redan bestämmelser om hur man kan rapportera och deklarera inkomsterna.

Men hur ska man bestämma vad de faktiska kostnaderna är?

– Det enklaste är ju att gå på den statliga milersättningen, precis som när man har en tjänstebil, säger Amy Rader Olsson.

Men även det kan bli problematiskt. Många som är Uberpop-chaufförer är redan friåkande taxiförare. Eller så kör de ibland åt andra taxibolag, vid sidan av Uberpop. För dem gäller att ha en hög grad av utnyttjande av bilen. Om de ändå ska köra till exempelvis Värmdö, kan de ta med någon på en del av sträckan. Då kan även betalningen bli en helt annan, något som inte speglas i den av staten bestämda milersättningen.

– Vi måste tänka efter noga och inte bara köra blint på en milersättningsprincip, säger Amy Rader Olsson

Förutom samåkningstjänster ska Amy Rader Olsson även utreda om möjligheten till dispens från taxameterkravet ska slopas. Hon ska också, om en viss dispens ändå ska finnas kvar, granska vad som ska ersätta taxameter för de företag som får dispens.

Foto i text: Nicklas Thegerström

Fördjupning. Uber