Ekonomi

Utredning: motorcyklar kan få gula strålkastare

Många motorcyklar har en spetsig nos som gör att det är svårt att se ljuset från sidan.
Många motorcyklar har en spetsig nos som gör att det är svårt att se ljuset från sidan. Foto: Jacques Wallner

Motorcyklister behöver synas bättre i trafiken. Därför borde motorcyklarna ha en gul plastskiva framför strålkastaren. Det kravet har några entusiaster drivit i flera år. Nu utreder Transportstyrelsen förslaget.

DN Motor skrev om detta för snart tre år sedan. Därefter gjorde VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) en studie om värdet av det gula ljuset. Men först i januari i år inkom ”Begäran om undantag från gällande nationella föreskrifter avseende belysning på motorcyklar...”

En av de tre som undertecknat begäran är Olle Ahlsén (de andra är Hans Sundvall och Jan Zetterlund).

Varför?

Olle Ahlsén förklarar att det blir för liten spridning av ljuset med den traditionella mc-strålkastaren. Den gula plastskivan har en avfasad kant som gör att motorcykeln syns bättre; särskilt från sidan.

Foto: Jacques WallnerFast det inte är tillåtet med den gula plastskivan så finns det, enligt Olle Ahlsén, 400-500 motorcyklister, inklusive honom själv, som använder plastskivan. ”Hellre laglös än livlös”, är parollen hos ”gult ljus-rebellerna”.

Han berättar att allt föddes i trafiksäkerhetsgruppen hos BMW mc-klubben Sverige. Några kamrater förolyckades på motorcykel. Behovet av att synas och skyddas i trafiken gjorde att man tog fram förslag på olika produkter. Då mc-klubben inte ville stå några ekonomiska risker placerades trafiksäkerhetsprodukterna i ett bolag MC Safe som ägs av de tre som anhållit om undantag hos Transportstyrelsen.

Blir det en regeländring?

– Jag vet inte.

Räcker det inte med en gul strålkastarlampa?

– Nej, det blir inte samma effekt.

Är det inte bättre att göra varselväst med reflexer obligatorisk för motorcyklister?

– Det ena utesluter inte det andra, svarar Olle Ahlsén och visar de varselvästar som också saluförs.

Ingela Sundin, utredare hos Transportstyrelsen, tror att ett besked om myndigheten tänker gå vidare med begäran kan komma inom någon månad.

Foto: Jacques WallnerHon tror dock inte på undantag.

– Dispenser ger vi bara för enskilda fordon eller mindre grupper av fordon.

Hur kan man då göra?

– Man kan tänka sig att vi ändrar regelverket. Vi tittar på om det är aktuellt att ändra.

Per Johansson, vd för McRF (Moped- motorcykelbranschens riksförbund), berättar att organisationen inte tillfrågats om detta och heller inte tagit ställning.

– Vi är inte odelat positiva. Man ska inte skruva på något framför strålkastaren då stämmer motorcykeln inte längre med COC-dokumentet (intyg om EU-typgodkännande, DN:s anm).

Motorcyklar i Sverige och trafikolyckor

I juni 2015 fanns 313 000 motorcyklar i trafik.

Samma år avled 43 motorcyklister på tvåhjulig mc i trafiken (2014 var det 29). Antalet svårt skadade uppgick till omkring 250 båda åren.

Singelolyckor är den vanligaste olyckstypen. Därefter följer korsningsolyckor.

"I nästan samtliga korsningsolyckor har bilisten kört ut eller svängt framför motorcyklisten."

Fakta. Gult mc-ljus.

"Syns motorcyklister bättre med gult glas? Resultaten i rapporten tyder på att svaret är ja, i vissa situationer. Resultaten tyder på att motorcyklister med gult glas framträder bättre i mängden av vita ljuskällor i trafiken."