Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Ekonomi

Var tredje bil klarar inte besiktningen

Foto: Magnus Hallgren

Ska du köpa en begagnad bil? Nästan var tredje bil blir underkänd hos Bilprovningen, visar ny statistik. DN avslöjar vilka modeller du ska satsa på för att slippa dyra reparationer. Bäst klarar sig Porsche, medan Dodge intar jumboplatsen.

Förra året besiktigades drygt 3,1 miljoner fordon hos Bilprovningen. Syftet är att testa om bilarna är trafiksäkra. Generellt har den svenska fordonsparken blivit bättre. År 2000, underkändes 35 procent av personbilarna med krav på efterkontroll, 2012 var siffran 31 procent.

– Det har inte hänt något dramatiskt de senaste åren. Men bilarna motstår rost bättre i dag än i början av 2000-talet. Då hade bilarna sämre rostskydd på plåt och kaross, säger Morgan Isacsson, tekniskt sakkunnig på Bilprovningen.

Samtidigt finns det mycket kvar att göra för såväl biltillverkare som bilägare. Det visar Bilprovningens nya rapport där man har listat vilka modeller som har prickats på grund av konstruktionsfel - främst problem med spindelleder, styrleder och parkeringsbromsar - eller ägarslarv 2012.

Testerna uppvisar stora skillnader på kvaliteten mellan bilmodellerna. Tumregeln är dock: Ju längre en bil har rullat, desto större risk för brister som leder till en anmärkning. Äldre bilar har ofta rostangrepp men bara 0,1 procent underkändes på grund av rost i bärande konstruktion vid tio års ålder. För Kia Magentis var rosten i bärande konstruktion däremot påtaglig för 9 procent av bilarna.

Bland de 65.000 personbilar som besiktades för första gången (årsmodell 2009) placerar sig Skoda Superb i topp, följt av Audi Q5 och Audi A4, alla diesel. I botten hamnade Renault Mégane.

Honda Accord var bäst bland femåringarna (årsmodell 2007), medan Chrysler 300C var sämst, vanligen med fel på parkeringsbroms eller styrleder. Bland årsmodellerna från 2002 vann Porsche 911, och Volvo XC90 hamnade sist där det oftast var fel på parkeringsbromsen.

Väger man samman samtliga tre årsmodellerna har Porsche minst andel fel 2 procent, medan Dodge har flest 44 procent.

Trots resultatet behöver inte alla bilar av ett visst märke vara dåliga, påpekar Morgan Isacsson.

– Man kan inte säga alla Renault har problem med styrningen eftersom det kan skilja mellan modellerna. Som konsument är det inte så lätt, säger han.

Det finns dock vissa saker som kan göra bilköpet tryggare. För de flesta är det en stor affär och begagnad marknaden omsätter stora summor. De flesta bilar som säljs har rullat 5-10 år och kostar mellan 50.000 och 100.000 kronor.

Handlar man inte en nybesiktigad bil eller hos en bilhandlare är grundtipset att göra en extra kontroll hos Bilprovningen. De går då igenom bilen precis som vid en vanlig besiktning. Priset: cirka 350 kronor.

– Det är väl investerade pengar som man kan få tillbaka flera gånger om i form av uteblivna reparationer, säger Morgan Isacsson.

Att nästan var tredje bil får underkänt hos Bilprovningen årligen är en siffra som kunde minska om fler blev bättre på att serva sina bilar, menar Morgan Isacsson. För konstruktionsfel faller ansvaret på tillverkaren, medan slarv orsakas av bilägarna, ungefär 26 procent. Vanligast är slitna däck och felinställda eller trasig strålkastare.

Totalt fick 283.000 anmärkningar för brister i belysningen, vilket är 10 procent av hela fordonsparken i Sverige. Att både se och synas har betydelse för trafiksäkerheten, 70 procent av olyckorna beror på dålig sikt upplyser Isacsson.

– Man måste byta däck och glödlampor hela tiden, inte bara när man åker och besiktigar bilen. Det borde max vara några tusen där lampan har slocknat innan man kommer till oss, säger Morgan Isacsson.

Fakta: Bästa och sämsta bilarna 2012 år besiktning:

Årsmodellerna 2002, 2004, 2007 och 2009
Tio bästa (andel modellrelaterade fel)
Porsche 2,1 %
Toyota 5,9 %
Subaru 7,0 %
Honda 7,7 %
Lexus 7,7 %
Suzuki 10,5%
Mazda 10,6%
Audi 11,1%
Skoda 12,6%
Smart 12,7%

Tio sämsta
Peugeot 23,6%
Land Rover 25,5%
Fiat 28,2%
Alfa Romeo 29,7%
Rover 31,5%
Renault 31,6%
Daewoo 32,1%
Chevrolet 32,4%
Chrysler 42,5%
Dodge 44,4%
Källa: Bilprovningen