Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Världsmaten tar större plats i butikerna

Svenskarnas intresse för utländska matvaror ökar stadigt. Bara inom Ica-koncernen har försäljningen av världsmat till butikerna ökat med 20 procent det senaste året och övriga kedjor ser samma ökning.

Den så kallade världsmaten har gått från en undanskymd tillvaro vid specialsortimentet hos några utvalda handlare till att breda ut sig över många hyllmeter i de flesta större livsmedelsbutiker.

Det är framför allt varor från Asien, Mellanöstern och Östeuropa som letat sig in i de svenska butikerna. De populäraste varorna i sortimentet är ris, vårrullar, nudlar, surkål, ajvar (paprikaröra) och aubergineröra. I takt med att efter­frågan från konsumenterna ökar lägger livsmedelskoncerner som Ica, Coop och Axfood alltmer fokus på att utveckla och öka sortimentet.

– Vi utvecklar vårt ätande efter hur vi reser. Den här varugruppen fick en raketstart för några år sedan och vi ser en fortsatt ökning, säger Magnus Nelin, informationsdirektör på Coop.

Axfood lanserade sitt världsmatssortiment 2003 för att möta efterfrågan från svenskar med rötter i andra länder som tidigare var tvungna att uppsöka specialaffärer för att hitta vissa varor. Utbudet utformades bland annat genom fokusgrupper som fick tycka till om vilka varor de saknade.

Varugruppens omfattning och omsättning ökar stadigt och sortimentet har fördubblats ett antal gånger sedan det kom, enligt Ingemar Kroon på Axfood. I Axfoods butiker har världsmaten flyttat ut från sina egna hyllor, varorna är utspridda i sina respektive varugrupper eftersom man inte längre ser dem som ett specialutbud utan som vilka dagligvaror som helst.

Omorganiseringen har dock mötts av kritik från en del kunder i främst Willys butiker. Kunderna vill ha tillbaka det samlade sortimentet för att slippa springa runt i hela affären och leta efter sina favoriter.

Även för importörerna har det nyvunna intresset för världsmat inneburit ett lyft. Sevan AB, som importerar mat från stora delar av världen, uppskattar försäljnings­ökningen till 20–30 procent bara de senaste två åren.

– I år ser vi ett större intresse än någonsin från de stora livsmedelskedjorna, säger försäljningschefen Gunilla Englund.

Sevan omsatte drygt 170 miljoner 2011 och företaget ser positivt på framtiden. Medelhavsmat är en populär diet bland hälsomedvetna konsumenter och Gunilla Englund tror att hälsotrenden har en del i det ökade kundunderlaget. Kring högtiden ramadan ökar försäljningen 400 procent.

Även utbudet av mat från östeuropeiska och asiatiska varumärken ökar kraftigt i dagligvaruhandeln. Företaget Thai Fong som importerar asiatiska matvaror har funnits i sju år och omsatte 60 miljoner kronor förra året. Thai Fong levererar bland annat till Coop och deras försäljning till matkedjorna har ökat cirka 30 procent mellan 2010 och 2012.

– När det gäller våra populäraste varor har försäljningen ökat med runt 300 procent, vi har fått så kraftigt ökat intresse att vi måste fundera över hur vi ska hinna med, det är verkligen jätteroligt, säger Fredrik Fong, vd för Thai Fong AB.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.